Käännettävänäni olevassa tekstissä on seuraava sitaatti Leniniltä: "Государство есть машина для угнетения одного класса другим, машина, чтобы держать в…

Kysytty

Hei! Käännettävänäni olevassa tekstissä on seuraava sitaatti Leniniltä: "Государство есть машина для угнетения одного класса другим, машина, чтобы держать в повиновении одному классу прочие подчинённые классы."

Jos olen oikein tutkinut asiaa, kyseessä on vuonna 1919 pidetty luento. Onkohan sitä käännetty suomeksi? Ilmeisesti lausetta on myös lainattu muissa teoksissa, eli jos itse luentoa ei ole suomennettu, olisin kiitollinen muista mahdollisesti olemassa olevista suomennoksista ja niiden viitetiedoista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alla olevasta linkistä löytyi Leninin 11.7.1919 Sverdlovin yliopistossa pitämä puhe, jonka otsikko on "Valtiosta". Puheesta löytyi tällainen virke: "Valtio on kone, jolla luokka sortaa toista luokkaa, kone, jolla yhden luokan alaisuudessa pidetään muut alistetut luokat." Käsittääkseni kyseessä on sitaatin suomennos.

Karjalais-suomalaisen SNT:n valtion kustannusliike julkaisi puheen vuonna 1945 erillisenä niteenä.

https://www.marxists.org/suomi/lenin/1919/7/11.htm
https://fennica.linneanet.fi/vwebv/searchBasic