Juice Leskisen kappaleessa kulttuuri saapui Ähtäriin, mutta miksi juuri Ähtäriin?

Kysytty

Juice Leskisen kappaleessa kulttuuri saapui Ähtäriin, mutta miksi juuri Ähtäriin?

Vastaus

Vastattu

Syy siihen, että Ähtäri päätyi esimerkkipaikkakunnaksi Juicen kulttuuripoliittiseen kannanottoon, lienee Juicen Grand Slam -yhtyeeseen 80-luvun alussa liittyneessä ähtäriläissyntyisessä basistissa Antti Tammilehdossa. "Hän -- esittää myöskin kitarasuorituksia. Totta kai Ähtärin pojalle pitää antaa tilaisuus loistaa." (Juice Leskinen kappaleesta Kulttuuri saapui Ähtäriin kirjassa Juice puhuu : kootut muistelmat. Vol II)

"Kulttuuri saapui Ähtäriin lähti siitä, että mä tulin Rällämiin helsinkiläisenä muusikkona ja puolihuolimattomasti havaitsin, että nää Tampereen miehet ei ihan diggaa stadimeiningistä. Sillonhan sitä piti saatana pistää puheeseen vielä ylimääräistäkin murrelisää, ja siihen aikaan tiiviisti meidän kuvioissa pyöriny Appo oli heti juonessa mukana. Me alettiin puhua tamperelaisille pelkkää stadin slangia ja vedettiin se niin tyylikkäästi yli, että tamperelaisetkaan ei voineet siitä suuttua. Punasesta vaatteesta tuli niille siedettävä asia, ja jälkikäteen ajatellen tää mun ja Apon slangin puhuminen oli hyvin kulttuuriystävällinen teko." (Antti Tammilehto Antti Heikkisen kirjassa Risainen elämä : Juice Leskinen 1950–2006)

"Tuossahan nyt kaivataan sitä aitoutta. Eli jos maailmalle lähdetään hakemaan jotain, niin eihän sieltä pidä hakea kuin näkemyksiä. Se elinvoima ja se idea, mikä ihmisissä on, se on siihen rakennettu sisään jo siinä maassa, mihin se on syntyny. Ei sen tarvii muuta ku hakee näköaloja. Ei sen tarvii lähtee hakee olemustaan muualta. Se on olemassa."
"Jos katotaan Dallasii telkkarista ja MacGyveriä ja lähetään muovaamaan sen mukaan maailmankuvaa, ollaan hakoteillä. Se on niin pintapuolista se, mitä sieltä tulee. Tai mitä levyllä kuulee. Ei Michael Jackson oo Amerikka, eikä sitä kannattais sieltä lähtee omimaankaan. Kysymys on siitä, että pitäs lähtee ähtäriläisenä jonnekin muualle ja huomata Brysselissä, että v***u mähän oon ähtäriläinen. Tai että mä oon suomalainen. Tai että mä oon eurooppalainen. Mutta ei sillai, että se eurooppalaisuus rakentuu tyhjän päälle. Tai että otetaan Amerikasta mallia ja ruvetaan oleen amerikkalaisia." (Juice Leskinen kappaleesta Kulttuuri saapui Ähtäriin kirjassa Juice puhuu : kootut muistelmat. Vol II)