Juice Leskisen kappaleen "Jyrki boy" on ajateltu perustuvan toimittaja Jyrki Hämäläiseen, mutta Juice on sanonut, että "tuollaisia Jyrkejä on joka ihmisellä"…

Kysytty

Juice Leskisen kappaleen "Jyrki boy" on ajateltu perustuvan toimittaja Jyrki Hämäläiseen, mutta Juice on sanonut, että "tuollaisia Jyrkejä on joka ihmisellä". Onko kuitenkin niin, että Leskinen ja Hämäläinen olivat joskus hyviä kavereita, mutta heidän ystävyytensä särkyi?

Vastaus

Vastattu

"Marilynin ilmestymisen aikoihin Juice oli varta vasten tarjonnut itseään ja yhtyettään jutunaiheeksi Jyrki Hämäläiselle, mutta Suosikin pomomies oli kuitannut tarjouksen yhdellä paljonpuhuvalla lauseella: 'Kuka Juice Leskinen?'

Syksyllä napsahtaneen singlelistan kärkipaikan myötä Jyräys huomasi Juicen, etsi tämän puhelimen päähän ja esitteli itsensä. Leskinen maksoi potut pottuina kysymällä linjan toisessa päässä olleelta Suosikin päätoimittajalta: 'Kuka Jyrki Hämäläinen?'

Jokseenkin yleisesti kai luullaan, että Leskisen ja Jyrki Hämäläisen välit viilenivät Jyrki Boyn myötä ikiajoiksi. Todellisuudessa Juice ajatteli Hämäläisestä paljon myönteisemmin kuin monista muista lehdistön edustajista. Varsinaista ystävyyttä miesten välille ei syntynyt, tuskin edes sen kummempaa toveruutta, mutta asiallisesti Juice ja Jyräys toisiinsa suhtautuivat – tai sanotaan nyt ennemmin niin, että Juice suhtautui asiallisesti Hämäläiseen, Jyräyksellä kai ei ollut koskaan mitään Juicea vastaan ollutkaan. Myöhemmin Jyräys haastatteli Juicea useampaankin otteeseen, ja Juice viljeli uutterasti Suosikki-vitsiään Jyrkin lehdestä, joka on jyrkin lehti." (Antti Heikkinen, Risainen elämä : Juice Leskinen 1950–2006)

"Ei biisiä kannata tehdä jostain Jyrki Hämäläisestä. Mitä se sanoo kellekään? Siinä pitää olla laajemmat näkökulmat. Eihän Jyrki Hämäläisestä tiedä edes puolet Suosikin lukijoista, vaikka se nyt tavallaan jonkinlainen hahmo on ittekki. Kyl biisissä pitää olla jotain muutakin ku Jyrki Hämäläinen. Tommosia Jyrkejä on joka ihmisellä." (Juice puhuu : kootut muistelmat. Vol. I)