Olen havainnut suurta sointujen samankaltaisuutta Juice Leskisen "Yölento"-kappaleen (1986) ja Astor Piazzollan "Libertangon" välillä (liekö 70-luvun sävellys)…

Kysytty

Olen havainnut suurta sointujen samankaltaisuutta Juice Leskisen "Yölento"-kappaleen (1986) ja Astor Piazzollan "Libertangon" välillä (liekö 70-luvun sävellys). Onko yhtäläisyys yleisestikin todettu ja mitä edesmennyt Juice on asiaan sanonut - jos mitään? Miten paljon sävellys saa muistuttaa jotain aiempaa ennen kuin aletaan puhua plagioinnista? En väitä, että tämä tapaus menisi vielä plagioinnin puolelle.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sama melodiahan se on. Sovittaja Anssi Tikanmäki lienee tietoisesti lainannut tuon pätkän kappaleen introon. Tällaiset sitaattilainaukset ovat melko yleisiä.
Mitään erityistä sääntöä ei ole siitä, milloin kyseessä on plagiaatti. Asiasta päätetään raastuvassa tai ylemmissä oikeusasteissa - kuten esim. George Harrisonin "My sweet lord"-kappaleen osalta aikoinaan tapahtui.

Pelkkää sointukulkujen käyttöä ilman melodiaa ei pidetä plagioimisena.

Juicen tai Tikanmäen Libertango-kommenteista ei löydy tietoa.

7 ääntä

Kommentit

Pienenä tarkennuksena edelliseen vastaukseen. Tekijänoikeus on ns. asianomistajaoikeutta, joten vääryyttä kärsimään joutunut (tai tällaisen väitteen esittäjä) joutuu viemään asian oikeuden käsiteltäväksi. Häviämisen riskien takia oikeus käsittelee yleensä vain ns. kaupallisesti menestyneiden sävelmien tekijyyksiä. On turha lähteä raastupaan vain kunnian takia, sen verran monimutkaisia nämä tapaukset ovat.

Sointukulun vapauttaminen tekijänoikeuden piiristä ei perustu mihinkään lainkohtaan, vaan alalla yleiseen näkemykseen siitä, että vasta melodia "tekee laulun". Populaarimusiikissa on täsmälleen samoja sointukulkuja kuitenkin käytetty niin paljon, että olisi absurdia ruveta väittämään, että "C-F-C-G" on jonkun säveltäjän keksimä.

Olemassaolevia teemoja saa laillisesti siteerata uudessa teoksessa. Tässä nimenomaisessa tapauksessa on kysyttävä, onko Juice Leskisen laulu ilmeisestä lainauksesta huolimatta muilta osin itsenäinen teos. Ainakin siinä on sanat, joita Piazzollalla ei ole. Mutta jotta saisimme asiasta ratkaisun, jonkun pitäisi viedä asia oikeuteen. Kun kyseinen Juicen kappale ei kuulu edes hänen tuotannossaan siihen kaikkein suosituimpaan ykköskaartiin (subj. näkemys), siitä virtaavia centtejä tuskin kukaan rupeaa perimään perikunnalta.

Heikki Poroila