Joulutervehdys: Jossain aikakauslehdessä oli muistaakseni 60 -70- luvulla kilpailu, jossa oli kuva joulukuusesta ja kysymys oli, montako havuneulasta on…

Kysytty

Joulutervehdys: Jossain aikakauslehdessä oli muistaakseni 60 -70- luvulla kilpailu, jossa oli kuva joulukuusesta ja kysymys oli, montako havuneulasta on kuusessa. Muistaakseni sen sotilaat laskivat ja vastauskin tuli. Nyt haluaisin tarkempia tietoja tästä asiasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ikävä kyllä muistelemaasi lehtiartikkelia ei ole löytynyt. Joulukuusen neulasten määrää on kyllä laskettu tai arvioitu monestikin. Uusimman Suomen kuvalehden (2010, nro 51-52, s. 14-15) mukaan joulukuusessa, jonka rungon halkaisija on kolme senttiä, on noin 300 000 neulasta ja sen lisäksi 200 000-500 000 oravaa pienempää ötökkää. Tieteen kuvalehden nettisivuilla on jouluun liittyviä kysymyksiä ja vastauksia. Siellä päädytään aivan toiseen lukuun. Sivun mukaan kahden metrin korkuisessa joulukuusessa on 2 000 – 50 000 neulasta:

http://tieku.fi/joulukalenteri-2010/paljonko-joulukuusessa-on-neulasia