Joudun pitämään juhlapuheen 30.5.01 80-vuotta täyttävälle naiselle, joka on Ilomantsista kotoisin, Kalevalan lausuntaa harrastava ja lotta. Mistä löydän ao…

Kysytty

Joudun pitämään juhlapuheen 30.5.01 80-vuotta täyttävälle naiselle, joka on Ilomantsista kotoisin, Kalevalan lausuntaa harrastava ja lotta. Mistä löydän ao aihealueisiin liittyvää tietoa sekä mitä tapahtui 30.5.1921.
Suuret Kiitokset avustanne Töölön kirjastoon kunniamerkkipuheeni avustamisesta!! Puhe onnistui mainiosti antamienne tietojen avulla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kalevalaisesta perinteestä löytyy paljon tietoa, mutta koska henkilö on kotoisin Ilomantsista, tässä muutama lähde ilomantsilaisesta perinteestä Kalevalaan liittyen:
Runon ja rajan teillä, Kalevalaseuran vuosikirja 68, 1989.
Turunen, Aimo: Mantsin laulu, 1987.
Turunen, Aimo: Mateli Kuivalatar, 1985.
Kotiseutumme Ilomantsi : Kalevala-kunnan kotiseutulukemisto, 1987. Tässä on myös muuta tietoa Ilomantsista.
Eino Leinon runoudessa on myös vaikutteita kalevalaisesta lauluperinteestä, hänhän vietti jonkin aikaa Ilomantsin Mekrijärvellä (Megrijärvellä). Runoteos Yökehrääjä liittyy tähän aikaan. Helkavirret myöhemmin ovat tietysti myös tätä perinnettä. Eino Leinon kirjoitelmista, joista osa ajoittuu vuodelle 1921, voi aistia tuon ajan henkeä. Ne on julkaistu kirjassa: Leino, Eino: Suomen kansan Kalevala ja suomalainen kansallishenki, 1991.
Tietoa sota-ajasta lottana löytyy teoksesta: Nainen sodassa : kotona ja rintamalla 1939-1945..., 1995.
Vuosisatamme kronikka, 1987, sisältää tietoja maailman tapahtumista kuukausittain.
Kronikka 1900-1999 : Suomen ja maailman tapahtumat, 1999, sisältää vuosittaista tietoa, joitakin päivämääriä kuukausittain on mainittu.
30.5.1921 päivän sanomalehtiä voi lukea mikrofilmiltä, Helsingin sanomat on tuolloin jo ilmestynyt, samoin Pohjois-Karjalan maakuntalehti Karjalainen.
Joidenkin mainittujen teosten lähdeluettelosta voi löytyä parempiakin lähteitä.