Joskus viisitoista vuotta sitten ajelin iltamyöhällä Venäjältä tankilta kotiin päin, ja radiosta tuli ohjelma nimeltä Kauheimmat joululaulut. Erityisesti…

Kysytty

Joskus viisitoista vuotta sitten ajelin iltamyöhällä Venäjältä tankilta kotiin päin, ja radiosta tuli ohjelma nimeltä Kauheimmat joululaulut.
Erityisesti mieleeni jäi ja tunne-elämääni läikäytti laulu, jossa köyhä piika oli joutunut talosta jouluaattona tien päälle. Ilman paikkaa, mihin mennä, hän vaelsi illan hämärtyessä tietä pitkin. Tuli kartanon kohdalle. Ikkunasta ihasteli hän, kuinka sisällä oli lämmintä ja ruokaa pöydät täynnä. Kaikki olivat iloisia ja onnellisia. Ei kuitenkaan tohtinut mennä yösijaa pyytämään, vaan jatkoi kylmissään, nälän suolissa kurniessa eteenpäin pimenevässä illassa. Aamun sarastaessa löytyi tien poskesta lumihankeen tönköksi jäätyneenä.
Olen monesti yrittänyt laulua etsiä, mutta kun muistan vain, että nimi oli jonkun Lukanderin joulu. Ja sekin muistikuva saattaa olla väärä. Löytyisikö tätä kautta, mikä laulun nimi on? Pääsisi kuuntelemaan.

Vastaus

Vastattu

Kukaan vastaajistamme ei muistanut tällaista laulua. Muistaisiko joku kysymyksen lukijoista sen? Tiedon voi kirjoittaa kommenttina tämän vastauksen perään.