Haen runoa/laulua , joka alkaa ( mahd.?) "Nous tähtönen kirkas yöhön maan yön varjot poistavi nuo, sen vertaista nähty ei milloinkaan..." Kuka säveltäjä,…

Kysytty

Haen runoa/laulua , joka alkaa ( mahd.?) "Nous tähtönen kirkas yöhön maan yön varjot poistavi nuo, sen vertaista nähty ei milloinkaan..." Kuka säveltäjä, kenen runo ja missä teoksessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laulun nimi on Nous tähtönen ja se alkaa sanoilla:
Nous tähtönen kirkas yöhön maan, yön varjot poistavi tuo.
Se löytyy Elsa Kojon toimittamasta nuotista Suuri joululaulukirja (WSOY) ja J. N. Vainion toimittamasta nuotista Valistuksen laulukirjan säestyksiä (3. p. 1927).
Kummassakin nuotissa säveltäjäksi on merkitty A. S-g.
Valistuksen laulukirjan säestyksissä sanoittajaksi on
merkitty A. J. B. ja suomentajaksi I. H. Suuressa joululaulukirjassa sanoittajaa ei mainita.