Joskus 50-luvun lopulla, ja 60-luvulla Äitini lorutteli jotenkin näin. " Aamulla varhain , toisilta salaa...." Riimittyy varmaan että " Kalaan" Muuta en …

Kysytty

Joskus 50-luvun lopulla, ja 60-luvulla Äitini lorutteli jotenkin näin. " Aamulla varhain , toisilta salaa...." Riimittyy varmaan että " Kalaan" Muuta en muista, tuo on pyörinnyt mielessäni. Onkohan tuo jostain aapisesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuonna 1930 ilmestyneestä Valistuksen Alakansakoulun aapisesta löytyy runo "Kaksi kalamiestä", joka saattaisi hyvinkin olla äitinne loruttelun lähde. Nimimerkin I. H. (mitä luultavimmin Immi Hellén) runo oli poimittu kirjaan Walistuksen lasten lehdestä, jossa se oli julkaistu lokakuussa 1927.

Runo alkaa: Erkki ja Merkki / lähtivät kalaan / aamulla varhain / toisilta salaa.

https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/976544?page=4