Otsikko
Jos sattuisin saamaan lahjaksi samovaarin, kuinka käyttäisin sitä? Kysyin kerran tätä samaa Kysy.fi:stä ja vastaus oli suurinpiirtein, että "siitä hanasta…

Kysytty

Jos sattuisin saamaan lahjaksi samovaarin, kuinka käyttäisin sitä?
Kysyin kerran tätä samaa Kysy.fi:stä ja vastaus oli suurinpiirtein, että "siitä hanasta vaan lorotat" .
Ehkäpä te osaatte neuvoa tai johdatatte minut oikean vastauksen äärelle.

Vastaus

Vastattu

Samovaaria käytetään siten, että pannun isompi osa täytetään vedellä, joka kuumennetaan. Samovaarin kannen päällä on teekannun paikka. Teekannuun haudutetaan vahvaa teetä ja sitä laimennetaan laskemalla sekaan kuumaa vettä isommasta säiliöstä. Hanasta laskemalla ei siis tule valmista teetä, vaan pelkkää kuumaa vettä.

Lähteet

Venäjäblogi: https://venajablogi.wordpress.com/2008/12/20/samovaarista-ja-vahan-vena…

Kokkiman: Nykyaikaisen teräksisen samovaarin käyttöohjeet https://www.kokkiman.com/product/26966/teraksinen-samovaari

Anna: Perinteiset teenkeittimet https://anna.fi/ruoka/perinteiset-teenkeittimet

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Eikös se kuumennus myöskin ole osa samovaaria, eli ison säiliön alla on liekki?

OLen käsittänyt, että samovaarissa on sisällä sellainen sisempi putki, sydän joka myös pitää veden kuumana? Onko siellä putkessa ollut esim. kuumia hiiliä`
Samovaari taitaakin olla monimutkaisempi laite kun olemme arvelleetkaan...

Kyllä samovaarin ominaisuuksiin kuuluu myös pitää vesi lämpimänä.
Sisempään putkeen laitetaan kuumia hiiliä tai kuumia kiviä tai samovaaria lämmitetään sprii-liekillä, kuin eräs lukijoista tiesikin.

Kiitos vastaajille. Tajusin sitten itsekin että vesi kyllä kuumennetaan muuallan, mutta samovaari pitää sitä lämpimänä. Pieni ero mutta iso.