Jos on saanut kristillisen (ev.lut.) kasteen sekä tullut konfirmoiduksi, ja sitten eroaa kirkosta, niin peruuttaako tämä teko nuo sakramentit? Siis…

Kysytty

Jos on saanut kristillisen (ev.lut.) kasteen sekä tullut konfirmoiduksi, ja sitten eroaa kirkosta, niin peruuttaako tämä teko nuo sakramentit? Siis teologisessa mielessä, nollautuvatko ne? Jos eivät, niin onko olemassa jotain riittiä jolla sen voisi tehdä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Evankelis-luterilaisen kirkon kirkkojärjestyksen

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19931055

3. pykälässä luetellaan tavat, jolla tullaan kirkon jäseneksi. Ne lähtevät siitä, että kerran asianmukaisesti toimitettu kaste on kirkon kannalta aina pätevä. Jos henkilö eroaa kirkosta, mutta liittyy siihen uudelleen myöhemmin, häntä ei uudelleen kasteta. Evankelis-luterilaisen opin mukaan uudelleen kastaminen tässä tilanteessa olisi suorastaan raskas synti, koska sellaisen menettely merkitsisi oikeastaan (ensimmäisen) kasteen halveksimista ja mitätöimistä.

Evankelis-luterilaisen kirkon katekismus opettaa (sivu 36):
"Kerran saatu kaste kantaa läpi koko elämän. Kasteen liitto on varma silloinkin, kun uskomme horjuu."
http://www.evl.fi/katekismus/index.html

Kerrotaan, että keskiajalla saksalaisten kastamat balttilaiset olisivat näitten poistuttua pesseet kasteensa pois. Uskonnonvapauslain mukaan jokainen voi jollain suunnittelemallaan rituaalilla juhlistaa ja havainnollistaa kirkosta eroamistaan. Kirkko ei kuitenkaan tällaisen rituaalin vaikutusta tunnusta siinä mielessä, että se katsoisi kasteen tulleen mitätöidyksi, sillä "kerran saatu kaste kantaa läpi koko elämän".
Käytännössä asia tietysti nousee esille vain silloin jos henkilö haluaa uudelleen palata kirkon yhteyteen.
Konfirmaatioon pätee sama. Kirkon opetuksessa se ei ole kuitenkaan niin tärkeä toimitus kuin kaste.