Evankelis-luterilainen kirkko on jäsenmäärältään suurin Suomessa. Vaikka Suomen kansalaisten määrä ei merkittävästi kasva vuosittain säilyy eroakirkosta…

Kysytty

Evankelis-luterilainen kirkko on jäsenmäärältään suurin Suomessa. Vaikka Suomen kansalaisten määrä ei merkittävästi kasva vuosittain säilyy eroakirkosta-palvelun kautta valtionkirkosta eronneiden määrä lähes vakiona vaikka kirkkoon kuuluvien osuus pienenee joka vuosi. Milloin kirkkoon kuulumattomien määrä ylittää evankelis-luterilaisen kirkon jäsenmäärän mikäli nykykehitys jatkuu ja huomioidaan suuren osan suomalaisista olevan kirkkoon tapaliitettyjä eikä uskonnollisia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuten kysyjäkin varmaan arvaa, yksittäisten ihmisten henkilökohtaisista ratkaisuista riippuvaisen kehityksen ennustaminen on mahdotonta. Mutta jos tyydytään tekemään arvio tähänastisen historiallisen kehityksen pohjalta ja sillä oletuksella, että muutos pysyy samalla tasolla kuin millä se on ollut 2000-luvun aikana, voidaan esittää karkea arvio, että evankelis-luterilaisen kirkon jäsenten osuus koko väestöstä putoaa alle 50 %:n noin vuoteen 2040 mennessä (oletuksena on tässä noin 1 %:n vuotuinen määrä). Kirkko itse olettanee, että prosessi kestää paljon pidemmän ajan.

Wikipediassa julkaistun tilaston ja käyrien perusteella voi kuitenkin havaita, että vaikka yleinen trendi on selkeä eli kirkon jäsenmäärä vähenee (vuonna 1970 kirkkoon kuului 95 % väestöstä, vuonna 2017 enää 70,7 %), kehitykselle ovat ominaisia sekä suuret erot vuosien välillä että sekä eroamisten että liittymisten nouseva käyrä. Esimerkiksi 1990-luvun lopulla oli muutamia vuosia, jolloin eronneiden ja liittyneiden määrät olivat liki samansuuruiset ja muutos oli siksi hyvin hidasta. Eroamisten määrät ovat nousseet selvästi liittymisiä suuremmiksi vasta sen jälkeen, kun verkkopalvelu eroakirkosta.fi perustettiin 2003. 2010-luvulla on koettu muutamia erittäin jyrkkiä eropiikkejä, jotka ovat olleet reaktioita kirkon vanhoilliseksi koetuille näkemyksille (TV2:n Homoilta johti peräti 40 000:n ihmisen eroon ja noin 20 000 erosi sen jälkeen, kun eduskunta hyväksyi lain tasa-arvoisesta avioliitosta).

Vaikka vuosi 2040 on puhdas arvaus, jota voi nopeuttaa tai lykätä moni asia, jota ei nyt osata ottaa huomioon, yleinen trendi näyttää niin selkeältä, että on vaikea löytää perusteluja oletukselle, ettei Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsenmäärä putoaisi alle 50 %:n.

Heikki Poroila

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

"Uskonnollisia" on muuallakin kuin ev.lut. kirkon piirissä, tuollaisen tilastoinnin mukaan "kirkkoon kuulumatta".
Takavuosina uutisoitiin että eräillä Helsingin kantakaupungin alueilla kuului kirkkoon alle 50 prosenttia asukkaista. Tarkistettaessa ilmeni, että oli vertailtu suomenkielisen seurakunnan jäsenmäärää alueen kokonaisväkilukuun. Jos ruotsinkielisten seurakuntien jäsenet olisi kelpuutettu tilastoon, olisi ev.lut. kirkkoon kuuluvia ollut silloin vielä yli 50 pros.