Suomen Vapaakirkossa ennen kastettiin myös sylilapsia. Oliko silloin Vapaakirkossa kastettavilla lapsilla kummit?

Kysytty

Suomen Vapaakirkossa ennen kastettiin myös sylilapsia. Oliko silloin Vapaakirkossa kastettavilla lapsilla kummit?

Vastaus

Vastattu

Vapaakirkko eriytyi omaksi kirkokseen vuonna 1923, kun Suomen uskonnonvapauslaki tuli voimaan.
Ehkä vapaakirkkolaiset kastoivat lapsia siihen asti luterilaisen kirkon oppien mukaan, jolloin
lapsilla oli myös kummit. En löytänyt tästä mitään tietoa. Vapaakirkkolaisuuteen kuuluu
olennaisesti aikuiskaste.

Vapaakirkon sivuilla mainitaan myös lasten siunaaminen, joka tapahtuu omassa kodissa:
https://www.svk.fi/lapset/

Vapaakirkon sivuilla on myös yhteystietoja. Sieltä kannattaa kysyä asiasta tarkemmin.

Lähde: Portti : lukion uskonto, kurssi 2 (Otava 2015)