Otsikko
Jos menisin uimaan Gangesjokeen, kuinka todennäköistä on, että sairastuisin tai että sen lisäksi vielä kuolisin?

Kysytty

Jos menisin uimaan Gangesjokeen, kuinka todennäköistä on, että sairastuisin tai että sen lisäksi vielä kuolisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Gangesjoki on hyvin saastunut. Joka päivä satoja miljoonia litroja jätevettä valuu jokeen. Teollisuudesta (esimerkiksi nahkateollisuuden kemikaalit) aiheutuvat päästöt ovat myös huomattavat.

Hindulaisuudessa Ganges on pyhä joki, Ganga-jumalattaren ruumiillistuma, jossa miljoonat pyhiinvaeltajat kylpevät vuosittain. Hindulaisuuden mukaan tämän pyhän joen vesi puhdistaa ihmisen synnit. Valtava määrä ihmisiä myös polttohaudataan Gangesin rannalla, mikä kuormittaa jokea.

Intian ympäristöministeriön alaisen Central Pollution Control Board -elimen mukaan suolistoperäisiä bakteereja saisi vedessä olla 500 yksikköä 100 millilitrassa (500/100). Tämä arvo ylittyy moninkertaisesti useimmilla Gangesin mittauspisteillä. Esimerkiksi vuonna 2016 erässä Länsi-Bengalin alueen mittauspisteessä lukema oli 158500/100. Viime vuosina on käynnistynyt useita projekteja, joiden tarkoituksena on puhdistaa Gangesia.

https://www.reuters.com/graphics/INDIA-RIVER/010081TW39P/index.html

Voinemme siis todeta, että uiminen Gangesin saastuneimmissa kohdissa voi varsin suurella todennäköisyydellä johtaa sairastumiseen. Tiedämme myös, että Gangesissa on myös antibioottiresistenttejä bakteereja, jotka voivat aiheuttaa hyvin vakavia sairauksia.