Jos lyhyesti pitää esitellä suomalainen kirjastosysteemi pohjoismaalaiselle ryhmälle mitä olisi tärkeimmät seikat saada mukaan.?

4.9.2019

5.9.2019

1. Kattava kirjaston palvelupisteiden verkko (sekä fyysiset kirjastot että nykyään tietenkin verkko; kaikki yleiset kirjastot ovat verkossa), joka kattaa Suomen jokaisen kunnan.

2 Useimmat palvelut, kaikki peruspalvelut, ovat maksuttomia ja tasa-arvoisesti kaikkien ulottuvilla.

3. Myös useimmat tieteelliset kirjastot ovat Suomessa kenen tahansa kiinnostuneen käytettävissä.

4. Suomessa on paljon valtakunnallisia verkkopalveluita, joiden keskuksena toimii kirjastot.fi.

5. Suomessa on rakennettu paljon kirjastoiksi suunniteltuja rakennuksia, myös syrjäisempiin kuntiin. Monessa kunnassa kirjasto on keskeinen kulttuuripalvelu.

6. Yleisten kirjastojen kokoelmat ovat moniarvoisia eli hankintaa ei säätele arvopohjainen ajattelu saati poliittinen ohjaus.

7. Suomessa on ollut kansainvälisesti yksi parhaista musiikkikirjastopalveluista. 2010-luvulla on siinä tapahtunut leikkauksia, mutta edelleen Suomi on tässä aivan eturivissä.

8. Kaikissa kirjastoissa on ollut ammattikoulutettua ja -taitoista henkilökuntaa.

9. Uusimmassa kirjastolaissa on sananvapauden edistäminen kirjattu kirjastojen yhdeksi tehtäväksi.

10. Useimmissa kirjastoissa on pitkälle toteutettu asiakkaiden itsepalvelu. Onko se hyvä vai huono asia, on monimutkaisempi asia.

Jos näistä lähtee, tärkein tulee varmaan sanotuksi.

Heikki Poroila