Otsikko
Jos ja kun jonkin tavarankuljetusauton rekisterikilven ympärillä on oranssi kehys, merkitsee se sitä, että ajoneuvo on kaupallisessa ajossa. Mutta entäs…

Kysytty

Jos ja kun jonkin tavarankuljetusauton rekisterikilven ympärillä on oranssi kehys, merkitsee se sitä, että ajoneuvo on kaupallisessa ajossa. Mutta entäs joidenkin liikennevalo-opastimien ympärillä olevat valkoiset kehykset? Niillä tuskin lienee mitään tekemistä kaupallisuuden kanssa.

Vastaus

Vastattu

Hei!

Tiedustelin asiaa Väylävirastosta ja kysymykseen vastattiin näin:

Niitä kutsutaan taustalevyiksi. Aikaisemmin niitä oli paljon, kun opastimien valoteho oli heikompi ja niillä varmistettiin se, että myös voimakkaassa vastavalossa opastimen näyttämä väri (varsinkin punainen) kuitenkin näkyi.

Nykyisin, kun kaikki uudet liikennevalo-opastimet toteutetaan LED-tekniikalla, taustalevyjä ei enää tarvita, kun niiden valoteho riittää kaikissa tilanteissa.