Otsikko
Jos etsin esim oppimateriaalin uusimpia painoksia, niin miten kannattaa hakea? Kaikissa kirjastoissa ei ole uusimpia ja netistä tulee kaikki mahdolliset.. Eli…

Kysytty

Hei,

Jos etsin esim oppimateriaalin uusimpia painoksia, niin miten kannattaa hakea? Kaikissa kirjastoissa ei ole uusimpia ja netistä tulee kaikki mahdolliset..

Eli esim jos etsin Sairaanhoito ja huolenpito (wsoy) uusinta painosta ja löydän fennicasta vuoden 2009 julkaisun joka on 7. painos, miksei löydy vuoden 2012 joka on 8-10 painos?

Lisäksi mitä tarkoittaa 8-10 painos? Tarkoittaako painoskerta aina tiettyä määrää kappaleissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kansallisbibiografia Fennicasta ei tosiaan valitettavasti löydy aina tietoa uusimmista painoksista, tai uusimmista kirjoista.

Tiedot uusimmista painoksista, ainakin uusien teosten osalta, löytyvät kirjan julkaisijan sivuilta. Asiaa voi hämärtää se, että julkaisija on saattanut vaihtua tai yhdistyä toiseen. Sairaanhoito ja huolenpito -kirjastasta on ilmestynyt 7. painos vuonna 2009 WSOY:n julkaisemana. Kirjan 8.-10. painos ovat kuitenkin yrityskauppojen aiheuttamien muutosten takia Sanoma Pron julkaisemia. Myös isojen kirjakauppojen hakuja kannattaa käyttää uusimpien painosten jäljittämiseen. Kirjastojen hakujen kautta uusi painos löytyy heti, kun kirja on tullut kirjaston kokoelmiin.

8.-10. painos tarkoittaa sitä, että nämä kolme painosta ovat samansisältöiset, ja niillä on sama ISBN-numero. Painettujen kirjojen kappalemäärää painoksesta ei voi päätellä. Oppikirjana niistä voi siis käyttää mitä tahansa. Eli kysymäsi kirjan 7. painos eroaa uudemmista 8.-10. painoksesta, jotka taas ovat keskenään samansisältöiset.