Jollain radiokanavalla, muistaakseni Radio Cityllä, oli vuosituhannen vaihteessa tietokilpailu nimeltä "absoluuttinen totuus". Siinä haettiin todella kauan…

Kysytty

Jollain radiokanavalla, muistaakseni Radio Cityllä, oli vuosituhannen vaihteessa tietokilpailu nimeltä "absoluuttinen totuus". Siinä haettiin todella kauan vastausta kysymykseen "mikä on maailman pienin kala"

Näissä kysymyksissähän ei haettu tietokirjoista löytyvää perinteisessä mielessä oikeaa vastausta. Kysymykset vastauksineen olivat enemmänkin mallia:
K: "mikä on autoilevien miesten suosikkiooppera"
V: "Carmen"

Minulle ei koskaan selvinnyt mikä oli maailman pienin kala koska en kuunnellut ohjelmaa ihan joka päivä. Nyt se tuli taas mieleen ja päätin turvautua apuunne!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maailman pienin kala näyttää Tiedelehden nettisivujen mukaan (Tiede uutiset 27.1.2006) olevan Paedocypris progenetica, joka löytyi Sumatran saarelta ja se on toinen kahdesta uudesta kalalajista, jotka kuuluvat tieteelle uuteen sukuun Paedocypris. Se on vain 7,9 mm pitkä.
Voit tehdä haun sanoilla Paedocypris progenetica ja saat kalasta lisää tietoa ja myös kuvia. Hakuja tutkiessa selviää, että se todellakin on tällä hetkellä pienin löydetty kala.

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kysyjä tuskin tarkoitti että mikä on fyysisesti maailman pienin kala. Sain käsityksen että hän halusi tietää mikä se oli tuon absoluuttinen totuus-kilpailun mukaan. Esimerkin mukaanhan tuossa kilpailussa ei haettu tietosanakirjavastauksia vaan enemmänkin jonkin sorttisia sanaleikkivastauksia.

Mureenako se nyt oli - muru/murena-pohjalta?