Järjestän 26.8.2005 syntymäpäivä-juhlat ja olisin kiinnostunut vuoden 1955 kevyestä musiikista kotimaisesta ja ulkolaisesta, mistä saisi tietoa! Paul Anka,…

Kysytty

Järjestän 26.8.2005 syntymäpäivä-juhlat ja olisin kiinnostunut vuoden 1955 kevyestä musiikista kotimaisesta ja ulkolaisesta,
mistä saisi tietoa!
Paul Anka, Olavi Virta, Harmony Systers ym

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kannattaa tutustua Jake Nymanin kirjaan "Onnenpäivät: Suomen, Englannin ja USA:n suosituimmat levyt vuosina 1955-1965". Kirjassa on pelkän listatiedon lisäksi myös paljon muuta hyödyllistä tietoa jokaisen vuoden musiikkielämästä. Kirja on saatavissa lähes kaikissa pääkaupunkiseudun kirjastoissa. Tilanteen voi tarkastaa Helmet-aineistohausta: www.helmet.fi

"Mitä Missä Milloin"-kirjojen mukaan vuosien 1954 ja 1956 välisenä aikana suurimpia hittikappaleita Suomessa olivat:

Peggy Lee: "Johnny Guitar"
Rosemary Clooney: "Mambo Italiano"
The Four Lads: "Istanbul"
Maria Zamora: "Oh, el baion"
Glenn Miller: "Moonlight Serenade"
Dean Martin: "Sway"
The Four Lads: "Skokiaan"
Eddie Calvert: "Cherry Pink and Apple Blossom White"
Louis Armstrong: "Mack the Knife"
Bill Haley: "Rock Around the Clock"
Billy Eckstine: "Careless Lips"
Frankie Laine: "Sixteen Tons"
Silvana Mangano: "Anna"
Four Aces: "Love is a Many Splendored Thing"

Metro-tytöt: "Surujen kitara"
Olavi Virta: "Istanbul"
Olavi Virta: "Mambo Italiano"
Olavi Virta: "Täysikuu"
Olavi Virta: "Sokeripala"
Olavi Virta: "Oh, el baion"
Jukka Lönnquist: "Vanha riimu"
Olavi Virta: "Skokiaan"
Annikki Tähti: "Muistatko Monrepos'n"
Annikki Tähti: "Laulu kahdesta pennistä"
Brita Koivunen: "Suklaasydän"
Brita Koivunen: "Puukko-Mackie"
Juha Eirto: "Tiikerihai"
Olavi Virta: "Kaksi Ruusua"
Annikki Tähti: "Niin paljon kuuluu rakkauteen"
Metro-tytöt: "Äidin syntymäpäivä"

Vuoden 1955 suurimpia myyntimenestyksiä Yhdysvalloissa olivat mm. Julie Londonin "Cry Me a River", The Plattersin "Only You", Little Richardin "Tutti Frutti", Chuck Berryn "Maybellene", Frank Sinatran "Love and Marriage" sekä monet Fats Dominon kappaleet.

Kirjastosta voi lainata musiikkiäänitteitä. Cd-levyjä on runsaasti erityisesti Helsingin keskustassa sijaitsevan Pääpostitalon Kirjasto 10:ssä. Cd-levyjä löytyy runsaasti myös Töölön, Kallion, Itäkeskuksen ja Rikhardinkadun kirjastojen musiikkiosastoilta. Cd-levyjen laina-aika on useimmiten joko 4 tai 2 viikkoa.

Kannattaa aloittaa kappaleiden etsiminen jo hyvissä ajoin ennen kyseistä viikonloppua. Suomalaiset iskelmälevyt ovat aina suosittuja, joten joitakin levyjä voi olla hankala saada kovin lyhyessä ajassa.