Rupesin etsimään tietoja teinivuosieni suuresta idolista, Rick Nelsonista.

Kysytty

Rupesin etsimään tietoja teinivuosieni suuresta idolista, Rick Nelsonista. Paljon olen joutunut lueskelemaan myös englaninkielistä Wikipediaa, sillä suomalaisessa ei ole läheskään kaikkea sitä tietoa, mitä kaipaan.
Kysymyksiä: 1) Missä pitkissä elokuvissa - muita kuin tunnetuin, Rio Bravo - hän on näytellyt? Onko niitä saatavilla kirjastoista?
2) Onko hän näytellyt muissa sarjoissa kuin "The Adventures of Ozzie and Harriet"? Tätä sarjaa muistaakseni on näytetty Suomessakin televisiossa.
3) Onko hänen muusikko-poikiensa Gunnarin ja Matthewin (Jotka esiintyvät nimellä Nelson) levyjä saatavissa Suomessa? Kirjaston kokoelmista en löytänyt.

Vastaus

Vastattu

Ricky Nelsonin elokuva- ja tv-sarjaesiintymisistä löytyy tietoa esim. IMDB-sivustolta: https://www.imdb.com/name/nm0625699/?ref_=tt_ov_st. Tv-sarjojen kohdalla useimmissa näyttää olevan kyseessä yhden tai kahden jakson mittainen vierailu.

Rio Bravoa lukuunottamatta elokuvia ei näytä olevan saatavilla suomalaisista kirjastoista. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin kokoelmiin kuuluu The Wackiest Ship in the Army -elokuva filmillä, mutta se on mahdollista nähdä vain paikan päällä (https://kavi.fi/tietopalvelu/).

Nelson-yhtyeen levyjä en löytänyt kirjastojen kokoelmista. Verkkokaupoissakin niitä näyttää olevan huonosti saatavilla. Yhtyeen kotisivuilta löytyy kuitenkin linkit Spotify-palveluun jokaisen levyn kohdalta: http://www.matthewandgunnarnelson.com/music/.