Jag undrar om det finns information om pub och bar livet i Finland. Jag skall göra ett reportage om det för en skoluppgift. Allt om statistik, undersökningar…

Kysytty

Jag undrar om det finns information om pub och bar livet i Finland. Jag skall göra ett reportage om det för en skoluppgift.
Allt om statistik, undersökningar och alkoholkonsumtionen är jag intresserad av att vet.
Hur mycket information om detta finns det, var finns dessa för utlåning?
Helst i centrala huvudstadsregionen.
Tacksam för svar

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pekka Sulkunens bok Lähiöravintola (Otava 1985) har säkert svar på många av dina frågor (boken har tyvärr inte översatts till svenska). Boken finns på hyllan i många bibliotek i huvudstadsregionen. I biblioteket (eller på Internet, i bibliotekets databas) kan Du göra ett sök med sökordet ravintolat (ett annat sök på svenska ordet), ett annat sök med pubit (och på svenska). Med söktermen alkoholi kulutus (och på svenska) hittar du också böcker.

På Internet kan Du titta på Statistikcentralens sidor(http://www.tilastokeskus.fi). Klicka på STATISTIK, sedan på SJÄLVBETJÄNINGSSYSTEM PÅ STATISTIKUPPGIFTER. Skriv söktermer i lådan(ravintolat, alkoholi kulutus osv. - "alkoholi kulutus" är en enda sökterm, utan citat).

Du kan också pröva på sök med olika sökmaskiner på Internet, t.ex. Soneraplaza (http://search.fi.soneraplaza.net/query). Kanske skulle det vara roligt att också läsa M.A. Numminens bok Baarien mies, som just nu finns på hyllan i många bibliotek i Helsingforsregionen.