Tarvitsisin kirjan, mikä kertoo ravintola-alan työskentelystä. Kirjan pitäisi olla jonkun muun kuin asiakirjan tyylinen(eli ei oppikirja tai muu sellainen)…

Kysytty

Tarvitsisin kirjan, mikä kertoo ravintola-alan työskentelystä. Kirjan pitäisi olla jonkun muun kuin asiakirjan tyylinen(eli ei oppikirja tai muu sellainen). Osaatko sanoa yhtään kirjaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Haluaisitko esim. elämäkertoja:
Bourdain, Anthony: Kitchen Confidential : mestarikokin tunnustuksia. 2001.
Stenvall, Taru: Herrojen ja narrien näyttömöllä. 1988.
Ojaharju, Jorma: Minun Kosmokseni. 1982.
Entäpä historiaa:
Soini, Yrjö: Vieraanvaraisuus ammattina 1-2. 1963.
Uusikaupunkilaisia ravintoloita:
Onnela, Tapio: Vallila. 1982.
Jalava, Mari. Perinteetkin velvoittavat - Gasthaus Pooki. 1995.
Lähiöravintola (1985) ja Ahola, Eija: Happy Hours : uuden keskiluokan ravintolaelämää (1989) käsittelevät ravintoloita lähinnä yhteiskunnallisesti.
Mustonen, Pertti: Ravintolaelämää (1990) sinulla jo lieneekin lainassa.
Lopuksi kuitenkin vielä muutama tutkimus:
Aaltolahti, Leena: Asiakaspalvelijasta monitoimikoneeksi : muutoksia ravintola-alan työssä työntekijän näkökulmasta. Pro gradu 1996.
Alasilta-Hagman, Lea: Asiakas - kuningas vai potilas : raportti ravintolatyöstä. 1989.
Eteläaho, Anu-Maria: Työn, työmotivaation ja -tyytyväisyyden arviointi perustana työn muotoilulle : erityistarkastelussa ravintola-alan salihenkilöstö. Pro gradu 1993.
Hautamäki, Tiina: Kannat vain tuoppia pöytään : käsityksiä naistarjoilijan työstä. Pro gradu 1992.
Nikkonen, Ahti: Soitto soi ja viina virtaa : anniskelutyöntekijöiden ja ravintolamuusikoiden näkemyksiä työtapakulttuurin muutoksista tanssiravintoloissa. Pro gradu 1996.
Piitulainen, Riikka: Erilaisuus on rikkautta - vai onko? 1994.
Vihersalo, Pirjo: Rakkauden huumasta arkeen? : uusien työntekijöiden sosiaalistuminen hotelli- ja ravintolayrityksissä. Lisensiaatintyö 1995.