J.K. Paasikiven vaakunassa on isoa H-kirjainta muistuttava kuvio. Mitä se mahtaa tarkoittaa?

Kysytty

J.K. Paasikiven vaakunassa on isoa H-kirjainta muistuttava kuvio, joka voisi myös kuvata kahta C-kirjainta seläkkäin (vrt Porvoon vaakuna). Mitä se mahtaa tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuvio on luultavimmin tyylitelty muuriankkuri. (vrt. Akaa

Muuriankkuri symboloi yhtenäisyyttä ja yhdistämistä. Paasikivi yrittikin uransa aikana aina neuvotella, sovitella ja toimia diplomaattisesti. Kansallisbibliografia

Heraldisia värejä ovat kulta, hopea, punainen, sininen, vihreä, purppura ja musta. Paasikiven vaakunaan valikoitunut sininen varmaan yhdistyy Suomen lippuun, vesistöihin ja Suomalaisen puolueen väri. https://fi.wikipedia.org/wiki/Sininen

J.K. Paasikiven vaakuna

Vaakunasta voisi varmaan tiedustella myös Suomen heraldisesta seurasta.