Otsikko
Sukunimen Patama tausta ja merkitys?

Kysytty

Sukunimen Patama tausta ja merkitys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa Mikkonen, Pirjo; Sukunimet (2000) annetaan nimestä Patama seuraavia tietoja:
Sana Patama merkitsee Itä-Suomessa "vetistä notkoa, kuoppaa", Länsi-Suomessa paikoin "suvantoa, joen syvännettä tai vesikuoppaa". Esim. Patamalakso ja Abrah. Patama 1839 Soinissa, Patama Luchta 1784 Alavudella. Patama-nimisiä taloja on Etelä-Pohjanmaalla ja Keski-Suomessa(Alajärvi, Alavus, Honkajoki, Karstula, Kuortane, Lapua, Multia, Pylkönmäki 1798, Saarijärvi, Soini, Sumiainen), muutamia myös Savossa (Hirvensalmi 1860, Joroinen). Sukunimenä Patama tunnetaan lähinnä Etelä-Pohjanmaalla ja Keski-Suomessa. Vuonna 2000 Patama nimeä kantoi 243 ihmistä Suomessa.
Sukunimikirjoja on lainattavissa ja käsikirjastokappaleina Vaasan kaupunginkirjaston pääkirjastossa, jos haluat tulla lukemaan itse kirjoja.

25 ääntä

Kommentit

Kiitos tiedosta, jota tarvitsin ristikon ratkaisemiseen. - Onkohan myös astian nimi "pata" samaa kantaa?

Pata on suomalais-ugrilainen sana alkuperältään. Joskus on arveltu, että sillä olisi yhteys varhaisiin germaanisiin astiaa ja ruukkua merkitseviin sanoin, esim. kas pot, joka suomeen on lainattu muodossa pottu (pullo) ja potta, mutta näin ei ilmeisesti ole. Etymologioita löytyy Suomen kielen etymologisesta sanakirjasta (Lexica societatis fenno-ugricae XII), julk. Suomalais-ugrilainen seura.
Sana patama on pata sanan johdos.
Lähde: Suomen sanojen alkuperä. 2 / Ulla-Maija Kulonen... et al. - Helsinki
: SKS, 1995.

Terv. Toimitus