Otsikko
Itselläni on hilpeyttä herättävä sukunimi Pipinen. Aavistukseni on että nimi olisi peräisin tai ehkä käännös venäjänkielisestä nimestä. Isoisäni "Äijä" (s…

Kysytty

Itselläni on hilpeyttä herättävä sukunimi Pipinen.
Aavistukseni on että nimi olisi peräisin tai ehkä käännös
venäjänkielisestä nimestä.
Isoisäni "Äijä" (s. 1910) ja hänen isovanhemmat olivat kotoisin Viipurin Uuraan saarelta. Pipiset ovat tulleet Uuraaseen
syvemmältä idästä.

Kiitokset!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pipinen on tosiaan itäinen nimi, peräisin Karjalan kannakselta. Pirjo Mikkonen ja Sirkka Paikkala arvelevat kirjassaan Sukunimet (Otava, 2000), että nimen kielelliset juuret ovat samat kuin sukunimellä Piippo. Molempien nimien taustalla voisi heidän mukaansa olla Pietari-nimen kansankielinen muoto. Toisaalta nimet muistuttavat vanhoja saksalaisia miestennimiä Bibo, Bibbo, Pipo, Pippo, Pippi ja Peppo.

Mikkosen ja Paikkalan mukaan tätä muistuttavia nimiä on käytetty Suomessa ensimmäistä kertaa jo keskiajalla.

6 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ollaan sitten sukua...

Vanhempia Pipisiä löytyy Viipurin maaseurakunnasta Samolan Kartanosta Jonas Pipinen, syntymävuosi 1759, kuollut 24.11.1823 64 vuoden iässä. Saman seurakunnan Juustilan kylässä on kuollut16.2.1800 Adam Pipin, joka on syntynyt vuonna 1754.
Sukunimien tutkijat ovat perustaneet käsityksensä oletuksiin, mutta varmaa on vain, että ruotsin- ja saksankieliset papit ovat kirjoittaneet nimet oman kielensä kirjoitustavan mukaan. Pipin on kuitenkin ranskalainen sukunimi. Myös Venäjällä on ollut Pipin-nimisiä. Pipin viittaa piennen kokoon. Geenitutkimus suoralta miespuoliselta sukulaiselta voisi kertoa, onko suku tullut Venäjältä.

Mieheni on tämän Jonas Pipisen , Samolan kartanosta jälkeläsiä 7 sukupolven takaa. Kaikki Pipiset , jotka olen nähnyt ovat 180-190 cm pitkiä . Dna, ssa on suomalainen 80% ja 20 % skandinaavi , eli ei oikein sovi siihen pieneen kokoon , eikä dna,han.

Pipisistä en tiedä tarkemmin, törmäsin omia sukuselvityksiä tehdessäni sattumalta. Wilhelmina Lovisa Ollikainen oli v. 1874 syntyneen Johan Pipisen kanssa aviossa ja lapsiakin on tainnut tulla aikaliuta. Wilhelmina on lähtöisin täältä Savon suunnalta ja hänen sukujuurensa juontuvat syntymäkotini välittömään läheisyyteen. Olisi kiintoisaa kuulla Johanin ja Wilhelminan tarinaa.

Miehelleni Ismo Pipiselle tehtiin dna-testi ja hän on 80 % suomalainen ja 20 % skandinaavi. Ismon isoisoisä Aleksander Pipinen , jota kutsuttiin äijäksi oli kotoisin Uuraasta ja hänen esi -isänsä niin kauas kuin tietoja on , kotoisin Samolan kartanosta Viipurista.

Pipisten jälkeläinen täälläkin. Mummoni Martta Joonaantytär Sinkkonen os Pipinen s.08.09.1908 oli Samolan kartanossa syntyneen Joonas Joonaanpoika Pipisen tytär. Sieltä sukuhaarasta löytyy selvitystä Genissä Pipisistä 1700 luvun alkuun. Eli Uuraan saarella ja Samolassa suku ollut ainakin sieltä alkaen. Mummoni ja kolme lasta lähtivät evakkoon Uuraan saaren Päätilästä Paimion kautta Poriin. Joonas Pipisen tyttären Martan poika, enoni, oli iso mies hänkin