Otsikko
Itäneitä perunoita ei pidä syödä. Miten on muiden juuresten laita? Onko esimerkiksi itäneiden porkkanoiden, punajuurien tai nauriiden syömisestä haittaa? Monet…

Kysytty

Itäneitä perunoita ei pidä syödä. Miten on muiden juuresten laita? Onko esimerkiksi itäneiden porkkanoiden, punajuurien tai nauriiden syömisestä haittaa? Monet näistä juureksista ovat jo kaupassa hieman itäneitä.

Vastaus

Vastattu

Ruokaviraston sivuilta löysin tiedon parunoista ja vihertyneistä porkkanoista. "Perunan iduissa on korkea glykoalkaloidi- eli solaniinipitoisuus. Itäminen lisää myös itujen lähellä olevien solukkojen solaniinipitoisuutta. Solaniini on sama myrkky, jota muodostuu myös perunan alkaessa vihertää. Se voi aiheuttaa myrkytysoireita kuten vatsa- tai suolistokipua, ripulia, oksentelua ja hermosto-oireita.

KTM:n asetuksessa ruokaperunan kaupan pitämisestä (28.6.2006/690) todetaan muun muassa, että ruokaperuna katsotaan laadultaan vialliseksi, jos perunaan on kehittynyt yli 5 millimetriä pitkiä ituja. Jos siis idut ovat aivan pieniä ja peruna tuntuu muuten kovalta ja hyvältä, sen voi kyllä kuoria ja käyttää. Näin etenkin, jos peruna itää vasta ensimmäistä kertaa. Peruna, jossa on suuret idut kannattaa kuitenkin jättää syömättä, luultavasti ne jo maistuvatkin kitkerältä."

"Porkkanan vihreä väri aiheutuu lehtivihreästä, jota muodostuu jos porkkanan kanta altistuu valolle kasvaessaan. Vihreä kanta ei ole myrkyllinen, mutta kitkerän makunsa vuoksi se on hyvä leikata pois." Ruokavirasto

Tarkempaa tietoa muiden juuresten iduista voisi kysyä Ruokaviraston elintarvikevalvonnasta

Iltalehden artikkelissa Marttojen Maija Soljanlahti kertuu: " Jos jääkaapissa olleiden perunoiden idut ovat pieniä, alle puoli senttimetrisiä ja perunat ovat edelleen napakoita, voi ne huoletta käyttää, hän neuvoo. Sen sijaan jos idut ovat pitkiä ja perunat löysiä, ei niitä kannata enää käyttää ruoanlaitossa. Sama koskee vihreitä perunoita." IS Tuuli Lindgren 5.3.2022

Näyttäisi siltä, että hieman itäneitä juurikkaita voi syödä.