Milloin Suomessa alettiin syödä Lanttua, Punajuurta ja Porkkanoita?

Kysytty

Milloin Suomessa alettiin syödä Lanttua, Punajuurta ja Porkkanoita?

Vastaus

Vastattu

Timo Kaukoranta on laatinut tutkimuksen 2018 Kasvien hyödyntäminen - paratiisista karkottamisesta globaaliin talouteen

Lantusta kerrotaan: "Joitakin koristekasveja ja heiniä lukuun ottamatta Suomessa ei ole omia viljelykasveja. Lähimmäksi pääsevät laidunheinät, lanttu, joka arvioidaan syntyneen Skandinaviassa nauriin tai peltokaalin (Brassica rapa) ja kaalin (B. oleraceae) risteydyttyä,...." eli lanttu on ollt meillä pisimpään.

Wikipedia tietää kertoa, että::"Pohjolassa lanttua on viljelty 1500-luvulta asti, sitä onkin sanottu Pohjolan appelsiiniksi. Wikipedia

Porkkanasta Kysymuseolta.fi tietää kertoa:"Kyllä, porkkanaa on viljelty Suomessa jo paljon ennen vuotta 1917. Porkkana on ikivanha lääkekasvi, mutta sitä on viljelty jo ainakin 1800-luvulla Suomessa useita eri lajikkeita, sekä ihmisravinnoksi että karjanrehuksi. "

Akuutti ohjelma keroo punajuuresta."Syvän punainen punajuuri on suomalaisille vanhastaan tuttu. Punajuuri tuli Suomeen 1800-luvulla."

Vosit olla kiinnostunut myös kirjasta 50 kasvia jotka muuttivat maailmaa / kirjoittanut Bill Laws ; suomentanut Veli-Pekka Ketola Lumme.fi

4 ääntä

Kommentit

Vanhin onkin siis nauris, vaan mahtaako kukaan tietää milloin se on Suomeen tullut.

Lantun löytäminen onkin aiheuttanut ongelmia KeskiEuroopassa. Saksassa olisimme tehneet lanttulaatikkoa, muttEI missään ko.juuresta. Kun sitten torilla kysyin sitä, meiltä kysyttiin, kuinka paljon karjaa on...Kävi ilmi, että se on eläinten ruokaa ja joskus sitä syötiin SODAN jälkeisinä vuosina kun muuta ei ollut. Että tälleen