Onko raaka (tarkoitan nyt keittämätöntä, en vihertävää perunaa) peruna ihan terveellistä ruokaa?

Kysytty

Onko raaka (tarkoitan nyt keittämätöntä, en vihertävää perunaa) peruna ihan terveellistä ruokaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Raaka peruna ei ole myrkyllistä. Ei kyllä kovin hyvän makuistakaan. Raa'an peruna tärkkelys saattaa aiheuttaa myös turvotusta ja ilmavaivoja. Pula-aikoina raakaa perunaa on käytetty hiivan korvikkeena. (ohje alempana)

Peruna muuttuu myrkylliseksi, jos se alkaa valon vaikutuksesta vihertää. Silloin siihen on kertynyt paljon glykoalkaloideja, esimerkiksi solaniinia ja kakoniinia, jotka ovat suurina pitoisuuksina haitallisia terveydelle. Solaniinia on suhteellisen paljon myös varhaisperunoissa, jotka syödään kuorineen. Sen takia uusien perunoiden syöttämistä pikkulapsille tulisi välttää. Solaniinia on myös itäneissä perunoissa.

Onneksi Solaniini-piroiset perunat maistuvat myös kitkeriltä, jolloin niitä ei tule syöneeksi raakana kovinkaan paljon. Eläimille ei myöskään pidä syöttää vihertäviä perunoita.

https://fi.newsner.com/ruoka/tutkijat-kuusi-vihannesta-joita-sinun-ei-tulisi-koskaan-syoda-raakana/

https://www.ruokavirasto.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-elintarvikkeista/elintarvikkeiden-turvallisen-kayton-ohjeet/elintarvikkeiden-luontaiset-myrkyt/usein-kysyttya/

Hiivaa raaoista perunoista.
3 suurta perunaa,
2 rkl. ohra- tahi vehnäjauhoja,
2 » sokeria,
1 » suolaa,
30 — 40 gt painohiivaa tahi 2 dl juoksevaa hiivaa,
2 1 kiehuvaa vettä.
Perunat kaavitaan tahi kuoritaan ohuelti ja pannaan
kylmään veteen että eivät tummene. Jauhot, sokeri ja
suola sekoitetaan suureen kulhoon. Sitten perunat nopeasti
hienonnetaan riivinraudalla (raastimella) ja sekoitetaan
kuivien ainesten joukkoon puuliisikkaa (ei tinasta)
käyttäen. Puolet kiehuvaa v e ttä lisätään ja seos
vatkataan hyvin, v e ttä vähitellen lisäten, kunnes se on ta vallisen
keitetyn tärkkelyn kaltainen. Jos seos vahingossa
on tullut liian ohueksi, pannaan se emaljoituun kasariin
tulelle sakenemaan, mutta kiehua se ei saa. Se
siivilöidään ja saa jonkun verran jäähtyä. Haaleaan
seokseen lisätään hiiva ja astia asetetaan lämpimään
paikkaan jo tta hiiva alkaisi käydä. Se vispilöidään v ä hän
väliä kunnes se on läpeensä kuohkea ja valkoisen
vaahdon peittämä, jolloin se panaan pieniin (2 dl) pulloihin,
jotka sulkematta saavat olla huoneen lämmössä
7 —8 tuntia. Sen jälkeen ne korkitaan puhtailla (kuumassa
vedessä liotetuilla) korkeilla, jotka vaatetilkulla
peitettynä, sidotaan pullon suulle. Pullot asetetaan
kesällä kylmään kellariin, talvella viileään huoneeseen,
j ossa eivät jäädy.
Huuhdottuja humaloita voi panna 1 rkl. kiehuvaan v e teen
joka käytetään hiivaksi. Tämä kyllä tummenee siitä,
mutta se teke hiivan voimakkaammaksi. Ensi kerralla
h iivaa valmistettaessa käytetään painohiivaa, mutta
sittemmin juoksevaa hiivaa. Tämä hiiva pysyy k äyttökelpoisena
2 — 3 viikkoa. Onnistumisen ehtona on, että
veden pitää olla kiehuvaa,
 Kalliinajan keittokirja