Kirjastokortin lainaamisesta ongelmia. Mitä teen?

Kysytty

Isosisko on lainannut pikkusiskon kirjastokorttia ja nyt hänen lainaamansa kirja on myöhässä ja jossain hänen huoneessaan kateissa, niin pikkusisko ei pysty nyt lainamaan omalla kortillaan. Pystyykö tälle tekemään jotain? Pikkusisko on syytön asiaan.

Vastaus

Vastattu

Jos isosiskon lainaamista kirjoista on tullut vasta yksi muistutus, voi kirjoja yrittää uusia. Jos kirjoissa on varausjono, ei uusiminen valitettavasti onnistu.

Jos kirjoista on tullut jo toinen muikkari, ei uusiminenkaan ilman kirjaa enää onnistu.

Tällaisten ongelmien takia sanomme aina, ettei omaa korttia pitäisi lainata kenellekään.

Isosisko joutuu nyt ison urakan eteen. Kirja pitäisi löytää pikaisesti eli huone siivota huolellisesti. Jos kirja ei löydy, joutuu kirjan lainannut neuvottelemaan kirjastossa kirjan korvaamisesta. (isä tai äiti voivat auttaa)

Odotteluaikana pikkusisko voisi käydä kirjastossa isosiskon, isän tai äidin kanssa ja käyttää seuralaisen korttia omassa lainaamisessaan.