Mistähän löytäisin Valvillasta ja sen historiasta enemmän tietoa?

Kysytty

Hei! Isoäitini oli 1970- ja 1980-luvulla töissä puuvillakutomossa Turun Raunistulassa. Tehdas oli ensin Barker Oy:n kunnes se muuttui Valvilla Oy:ksi. Ilmeisesti Valvilla on myöhemmin mennyt ehkä konkurssiin tai joku on ostanut yrityksen, mutta mistähän löytäisin Valvillasta ja sen historiasta enemmän tietoa? Missä ylipäätään säilytetään konkurssiin menneiden tai toimintansa muuten lopettaneiden yritysten vanhoja arkistoja?

Kiitos paljon avusta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teoksessa Wechteristä Valvillaan kerrotaan, että valtiovalta, Hyvilla ja Kaukomarkkinat neuvottelivat tavoitteenaan perustaa taloudellisesti terveellä pohjalla oleva yhtiö. Kaksi vanhaa, villakangasmarkkinoilla keskenään kilpaillutta yritystä yhdistettiin 1.2.1978 alkaen valtionyhtiöksi, Valvillaksi. Toiminta järjestettiin niin, että Hyvinkäällä kehrätään ja Turussa kudotaan. Yhtiöstä annetaan lukuja kuten liikevaihto v. 1978-1987 ja kertotaan henkilöstöstä sekä mainitaan vähintään 30 vuotta palvelleita nimiluettelona.

Valvilla Oy perusti vuonna 1981 Hyvinkään tehtaalleen museon vaalimaan kotimaisen villateollisuuden perinteitä. Esineistön lisäksi museo sisälsi tehtaan insinöörien kokoaman
“historiallisen arkiston”, johon kuului Valvillan kymmenien edeltäjäyritysten aineistoja 1800-luvun lopulta lähtien.

Valvilla hakeutui konkurssiin vuonna 1993. Arkiston omistusoikeus siirtyi Uudenmaan rakennuspiirille, joka ehdotti aineistojen siirtämistä Elinkeinoelämän keskusarkistoon. Hyvinkään kulttuuritoimi piti arkiston siirtämistä kaupungin kulttuuriperinnölle korvaamattomana vahinkona, minkä johdosta se jäi Hyvinkään Vanhalle Villatehtaalle ja siirtyi myöhemmin osaksi Hyvinkään kaupunginmuseon kokoelmia. Muu kuin Hyvinkään tehtaaseen (1977-1979) liittyvä Valvilla Oy:n arkisto on kuitenkin Elinkeinoelämän keskusarkistossa, Mikkelissä. Barker-Littoinen Oy:n arkisto on Turun maakunta-arkistossa. Oheisesta arkistoluettelosta selviää eri aineistojen arkistot.

Lähteet:

Wechteristä Valvillaan: Suomen tekstiiliteollisuus 250 vuotta / toimittaneet Kaarina Leinonen, Esko Talanterä (1987, s. 83-98)

Valvillan tehdasmuseon arkiston arkistoluettelo https://www.hyvinkaa.fi/globalassets/hyvinkaan-kaupunginmuseo/liitteet/…

Elinkeinoelämän arkisto https://elka.fi/

Hyvinkään kaupunginmuseo, Tehdasmuseon arkisto https://www.hyvinkaa.fi/kaupunginmuseo/kokoelmat/tehdasmuseon-arkisto/