Isäni opetti minulle aikoinaan lorun Ylestalon Jussista ja Alestalon Ässästä. Loru meni näin muistini mukaan: Ylestalon Jussi ja Alestalon Ässä kantavat ne…

Kysytty

Isäni opetti minulle aikoinaan lorun Ylestalon Jussista ja Alestalon Ässästä. Loru meni näin muistini mukaan:

Ylestalon Jussi ja Alestalon Ässä
kantavat ne iloisina tikapuitaan tässä.
Näkevätpä varispesän, aikovat sen viedä...
Eipä tätä urotyötä tikapuutkaan siedä!
Loiskis! Suoraan lätäkköön,
ei sille mahda mitään.
Kyllä pojat hämmästyivät
varikset niin ikään!

Löytyykö runoa painettuna mistään? Kuka sen on kirjoittanut? Isäni on oppinut sen kansakoulussa, löytyisikö jostain vanhasta lukukirjasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo on nimeltään Variksen pesä ja on kirjoittanut Arvid Lydecken Wilhelm Buschia mukaellen. Runosta löytyy tuo siteeraamasi alkupätkä Aukusti Salon Uudesta Aapisesta. Vähän pidemmässä muodossa se löytyy Pääskynen -nimisestä lastenlehdestä 2/1915. Pääskynen -lehteä näyttäisi olevan Oulun kaupunginkirjaston harvinaiskirjavarastossa. Kannattaa kysellä joko omasta lähikirjastostasi tai Oulun kaupunginkirjastosta suoraan.