Otsikko
Isäni on kertonut Korkeasaaressa eläneestä Elias-nimisestä karhusta, hänen kaimansa. Löysimme tietoja, että karhu on tuotu Korkeasaareen 1920-luvulla, mutta…

Kysytty

Isäni on kertonut Korkeasaaressa eläneestä Elias-nimisestä karhusta, hänen kaimansa. Löysimme tietoja, että karhu on tuotu Korkeasaareen 1920-luvulla, mutta löytyisikö tieto siitä, minkä ikäiseksi tuo karhu eli?
Isäni tiedossa on myö tarina, että karhulle juotettiin viinaa ja se lauloi kännissä... Mahtaako tämä olla totta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Länsiväylä-lehdessä vuonna 2018 olleen jutun mukaan Korkeasaaren Elias-karhu näyttäisi elelleen ainakin vielä 1940-luvulla. Tämän tarkempaa tietoa Eliaksen elinajasta Korkeasaarella ei valitettavasti ole, sillä vanhoja eläinkortteja hävisi 1990-luvulla. Elias saapui Korkeasaareen vuonna 1928 ja karhut elävät kolmisenkymmentä vuotta, joten tuosta voi jotain päätellä myös Eliaksen eliniästä.

Eliaksen viinanjuonnista ja laulamisesta ei löydy tietoa.

Lähde: https://www.lansivayla.fi/paikalliset/1475707