Ilkka Malmbergin jutussa Tylsän tien tarinat (Helsingin sanomien kuukausiliite kesäkuu 2007) kerrotaan, että Helsingin-Lahden teitä rakennettiin aikoinaan…

Kysytty

Ilkka Malmbergin jutussa Tylsän tien tarinat (Helsingin sanomien kuukausiliite kesäkuu 2007) kerrotaan, että Helsingin-Lahden teitä rakennettiin aikoinaan vankityövoimalla ja sitten työttömyystöillä. Onko aiheesta kirjallisuutta? Tai ylipäänsä siitä, miten teiden rakentaminen ja työllisyyspolitiikka vaikuttivat yhteen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Marko Nenonen kertoo teiden rakentamisesta ja työllisyyspolitiikasta seuraavassa teoksessa (s. 84 – 199): Tuhat vuotta tietä, kaksisataa vuotta tielaitosta. 3 : Pikeä, hikeä, autoja : tiet, liikenne ja yhteiskunta 1945 - 2005 / Jaakko Masonen, Mauno Hänninen (toim.). - Hki : Painatuskeskus, 1995. Katso myös Timo Haaviston artikkeli vankityömaista saman kirjan sivuilla 106 – 107.

Kirjan paikallistamisessa ja sen hankkimisessa voit pyytää apua lähimmästä kirjastosta.