Ilahtuisin suuresti jos voisitte suositella sota-ajan kotirintamalle sijoittuvia kirjoja, joita on saatavana äänikirjana. Viimeksi olen kuunnellut Enni…

Kysytty

Ilahtuisin suuresti jos voisitte suositella sota-ajan kotirintamalle sijoittuvia kirjoja, joita on saatavana äänikirjana. Viimeksi olen kuunnellut Enni Mustosen Sotalesken ja pidin siitä paljon. Kysyn vinkkejä siis nimenomaan äänikirjoille, ja kotirintaman elämästä kertovia kirjoja, mutta ne voivat olla yhtälailla fiktiivisiä, historiallista kaunokirjallisuutta kuin omaelämänkerrallisia äänikirjojakin.

Lämmin kiitos!

Vastaus

Vastattu

Hei,

suosittelisin seuraavia äänikirjoja, jotka löytyvät Vaski-kirjastojen kokoelmista: Eeva Kilpi: Talvisodan aika JA Jatkosodan aika, Inka Nousiainen: Kirkkaat päivä ja ilta. Viime sotien kotirintaman elämästä on kirjoitettu paljon romaaneja ja muistelmia, mutta äänikirjoina niitä löytyy vähän. C-kasettimuodossa löytyy vielä Sisko Istanmäen Niin paljon parempi mies sekä Mauri Paasilinnan Sotamorsian ja Korpivaellus. Radioteatterilta löytyy myös dramatisoitu versio Laila Hietamiehen Hylätyt talot, autiot pihat -romaanista. Se on Turun pääkirjaston kokoelmissa.

Vaski-kirjastojen kokoelmissa on luentosarja Sotaan ja rauhaan, missä käsitellään myös kotirintaman historiaa.

Jos tarve äänikirjoille liittyy esimerkiksi näkökyvyn tai liikuntakyvyn heikkenemiseen, niin kehoitan tutustumaan Celian äänikirjapalveluihin. www.celia.fi

Celian asiakkaaksi voi liittyä myös kirjaston kautta. Celia-palvelusta saa myös sellaisia äänikirjoja, joita ei ole kaupallisessa levityksessä.

Kaupallisista toimijoista suoratoistoäänikirjoista tunnetut Storytel ja BookBeat voivat olla tutustumisen arvoisia. Vaski-kirjastoilla on myös e-äänikirja palvelu. Kotirintamasta kertovia kirjoja siellä ei toistaiseksi ole.

Kaikenkaikkiaan kotirintamasta on kirjoitettu paljon. Esimerkkeinä Paula Havaste, Sirpa Kähkönen, Leila Tuure, Jörn Donner, Laila Hietamies ja vaikkapa Ulla-Lena Lundberg. Äänikirjojen saatavuus on suurempi ongelma. Ne kuluvat käytössä eikä useinkaan menneiden vuosien suosikkikirjoista ole äänikirjaversiota kaupan lainkaan.

Kirjasampo-palvelusta löytyy tietoa kotirintamasta kertovista kirjoista.Sieltä voi saada kirjavinkkejä äänikirjoja varten, jos liittyy Celia-palveluun. kirjasampo.fi on palvelun osoite.