Ibizalaiset ystäväni kysyivät minulta mitä tiedän kanadalais-suomalaisesta kirjailijasta Eva-Lis Wuoriosta? Hän on kirjoittanut monta lasten ja nuortenkirjaa…

Kysytty

Ibizalaiset ystäväni kysyivät minulta mitä tiedän kanadalais-suomalaisesta kirjailijasta Eva-Lis Wuoriosta? Hän on kirjoittanut monta lasten ja nuortenkirjaa englanniksi, mutta netistä en löydä yhtään suomenkielistä häneltä. Eva-Lis muutti elämänsä lopulla Suomeen Ruoveteen tietojeni mukaan. Osaisiko siellä joku auttaa minua ja antaa tietoa hänen loppuajastaan Suomessa. Hän oli syntynyt Viipurissa.
Olisin kovasti kiitollinen kaikesta tiedosta hänestä, sillä ystäväni Ibizalta arvostavat hänen kirjojaan paljon.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eva-Lis Wuoriolta on ilmestynyt kolme kirjaa suomeksi: Tunnussävel – vaara uhkaa (Nuorten toivekirjasto, 1974) kuvaa Varsovan vastarintaliikettä toisen maailmansodan aikana, Salainen taistelu (Nuorten toivekirjasto, 1976) kertoo toisen maailmansodan ajasta Tanskassa ja lastenkirja Koiraetsivä (1979). Nuortenkirjat on käännetty englannista ja lastenkirja on kirjoitettu suomeksi. (Lähde: Suomen kansallisbibliografia Fennica: https://fennica.linneanet.fi/vwebv/searchBasic?sk=fi_FI

Nuortenkirjat saa lainaan Helmet-kirjastojen kirjavarastosta: http://www.helmet.fi/fi-FI Koiraetsivä-kirja on monien kirjastojen kokoelmissa eri puolilla Suomea.

Kaunokirjallisuuden verkkopalvelu Kirjasampo kertoo vuonna 1988 kuolleesta kirjailijasta:

”Eva-Lis Wuorio syntyi Viipurissa 1917. Hän muutti 1929 äitinsä kanssa Kanadaan Torontoon ja sai Kanadan kansalaisuuden 1935. Hän työskenteli toimittajana Euroopassa ja asui Ibizalla ja myöhemmin Jerseyn saarella.”
http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Au5cf6a366-7746-4b5b-a0ff-fa…

Douglas E. Andersonin Lesser-Known Writers-blogista löytyy hänestä tarkempaakin tietoa, mm., että kirjailija tosiaan kuoli Suomessa Ruovedellä. Myös Salainen taistelu –kirjan takakannessa kerrotaan kirjaliljan olevan Suomessa asuva kanadalainen.
http://desturmobed.blogspot.fi/2012/11/eva-lis-wuorio.html

Ruoveden kirjasto selvittää, löytyisikö hänen elämänsä loppuvuosista siellä tietoa. Täydennän vastausta pikapuoliin, jos lisää tietoa löytyy.

2 ääntä

Kommentit

Eva-Lis Wuorio kirjoitti Aamulehteen kolumneja mm koirastaan. Wuorio asui myös jonkin aikaa Sara Hildenin huvilassa Espanjassa Churianan kylässä, joka sijaitsee lähellä Torremolinosta.