Hyvä kirjastonhojitaja! Mistä Helsingissä tai pääkaupunkiseudulla voi vuokrata digitointilaitteen vanhojen ja arvokkaiden tietokirjojen digitoimiseksi? Kirjoja…

Kysytty

Hei hyvä kirjastonhojitaja!

Mistä Helsingissä tai pääkaupunkiseudulla voi vuokrata digitointilaitteen vanhojen ja arvokkaiden tietokirjojen digitoimiseksi? Kirjoja on yhteensä noin 3000.

Laitteen tulee olla sellainen, että kirjojen sivuja ei tarvitse irrottaa eikä leikata, emme tahdo vaurioittaa arvokkaita vanhuksia millään tavoin, vaan nimenomaan säilyttää heidät ja varmistaa tietojen säilyminen digitoimalla.

Kirjojen suuren määrän vuoksi digitointilaitteen vuokra-aika on useampi kuukausi.

Vastaus

Vastattu

Jyväskylän yliopiston digitointipalveluista arveltiin, että tällaista digitointilaitetta ei olisi vuokrattavana. Ainakin Kansalliskirjastosta ja Jyväskylän yliopistosta on mahdollista ostaa kirjojen digitointipalvelua:

https://www.kansalliskirjasto.fi/fi/palvelut/digitointi-ja-sailytyspalv…

https://www.jyu.fi/fi/palvelut/yopaino/digitointi