Olen lukenut kauniisti käännetyn, Otavan julkaiseman kirjan aboriginaaleista. Nyt minua askarruttaa seuraava: Mielestäni Jussi…

Kysytty

Olen lukenut kauniisti käännetyn, Otavan julkaiseman kirjan aboriginaaleista.
Nyt minua askarruttaa seuraava: Mielestäni Jussi Talvi päätoimitti Uusi Maailma-lehteä, ja jo silloin hänen lehdessään
oli artikkeli tuon kirjan kirjoittajasta, terveydenhoitaja Marlo Morganista. Muistan elävästi kuvan Marlo Morganin jaloista, hänen taivallettuaan pitkän rupeaman aboriginaalijoukkion "oppilaana"! Huomasin, että kun Uusi Maailma-lehti sulautettiin Apuun, Jussi Talvi jäi eläkkeelle vuonna 1975. Nyt kysymys: Olen erittäin kiinnostunut aboriginaalien 50 000- vuotisestä viisaudesta, johon minut "herätti" juuri tuo kirja! Mikä olin mainitun lehden ilmestymispäivämäärä? Oliko vuodelta 1974?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yritin etsiä Uuden maailman arkistoa, josta näkyisivät artikkelit, jotka kussakin lehdessä on julkaistu, mutta tuloksetta.

Uusi maailma on ilmestynyt vuosien 1963-1979 välillä, kunnes se taloudellisten vaikeuksien vuoksi lakkautettiin. Sitä julkaisi Uuden Suomen lehtitalo. Lehden historiasta on lyhyt kuvaus pro gradu -tutkielmassa Lehtemme on puolueeton, eikä harrasta politiikkaa’ : Suomalaisten puolueiden ja niiden poliitikkojen käsittely Uusi Maailma – lehdessä 1963 – 1979, https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56074. En löytänyt mitään mainintaa, mihin lehtien sisällöt tai arkistot olisi siirretty. Teoksessa Suomen lehdistön historia, toim. Päiviö Tommila, osa 8, Aikakauslehtien liitto 1991, on luku Uudesta maailmasta, mutta tuo teos on valitettavasti omasta kirjastostani lainassa ja saatavilla varaamalla, https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1097420?lang=fin

Kansalliskirjastossa saattaisi kuitenkin olla tietoa lehtien sisällysluetteloista. Mikrofilmatut lehdet ovat siellä luettavissa, joten suosittelen, että kysytte Kansalliskirjastosta, https://www.kansalliskirjasto.fi/fi/kokoelmat/kansalliskokoelman-sanoma…. On myös mahdollista, että sisällysluetteloita ei ole, jolloin artikkeli löytyy vain selaamalla.

0 ääntä

Kommentit

Kansalliskirjastossa ei ole omia luetteloita Uuden maailman (tai muidenkaan lehtien) sisällysluetteloista. Uutta maailmaa ei ole mikrofilmattu, vaan sitä voi tilata paperilla luettavaksi kirjaston erikoislukusaliin.