HY:n helka-palvelun tiedoissa Henry Millerin Kravun kääntöpiirin ensimmäinen suomennos (Saarikoski) olisi ilmestynyt jo 1960, ja Karl Shapiron introlla…

Kysytty

Hei. HY:n helka-palvelun tiedoissa Henry Millerin Kravun kääntöpiirin ensimmäinen suomennos (Saarikoski) olisi ilmestynyt jo 1960, ja Karl Shapiron introlla varustettu 1962, jolloin käsittääkseni suomennos vietiin raastupaan. Epäilen siis tuota 1960-tietoa, koska alkuteoskin julkaistiin Yhdysvalloissa ja Englannissa vasta 1961. Olisiko teillä keinoa varmistaa, onko suomennoksen alkuperäinen julkaisuvuosi 1962?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kravun kääntöpiiri ilmestyi suomeksi ensimmäisen kerran loppukeväällä 1962. Sopimus suomennoksen painattamisesta tehtiin 15. marraskuuta 1961. Suomennoksen painatus alkoi Gummeruksen kirjapainossa Jyväskylässä 26. huhtikuuta 1962 ja ensimmäinen 4000 kappaleen painos valmistui 11. toukokuuta. Kirjakaupat olivat tilanneet teosta ennakkoon niin paljon, että toista painosta alettiin valmistella.

23. toukokuuta oikeusministeriö päätti takavarikoida Kravun kääntöpiirin epäsiveellisenä julkaisuna. Gummeruksen kirjapainosta ja eri kirjakaupoista otettiin takavarikkoon 4000 puolivalmista ja 735 valmista kappaletta - 3265 Kravun kääntöpiiriä oli ehditty myydä toukokuun 11. ja 23. päivän välisenä aikana.

Asiaa käsiteltiin heinäkuussa Jyväskylän raastuvanoikeudessa. Gummeruksen toimitusjohtaja Mauno Salojärvi tuomittiin sukupuolikuria ja säädyllisyyttä loukkaavan teoksen levittämisestä 100 000 markan sakkoihin. Pentti Saarikoski sai sakot oikeuden häpäisemisestä taputettuaan käsiään tuomion julistamisen jälkeen.

Kuusikymmenluvun puolivälin jälkeen Gummerus tiedusteli oikeusministeriöltä Kravun kääntöpiirin julkaisumahdollisuutta. Ministeriö ei suostunut antamaan ennakkopäätöstä. Koska Mauno Salojärvi olisi voitu tuomita rikoksenuusijana, romaani julkaistiin vasta vuonna 1970, jolloin hän luovutti toimitusjohtajan tehtävänsä Pekka Salojärvelle.

Helkassa tosiaan näyttää olevan Kravun kääntöpiirin luettelointitiedossa vuosiluku 1960, mutta se ei voi pitää paikkaansa. Näköjään tuo julkaisu on uusintapainos, joten on mahdollista, että virhe on tapahtunut luetteloitaessa.

Lähteet:
Vuosisatamme kronikka
Ville Repo, Kättentaputukset raastuvanoikeudessa

3 ääntä

Kommentit

Muistan hyvin päivän,jolloin keskipäivän uutisissa kerrottiin,että Kravun kääntöpiiri takavarikoidaan. Olin kirjakaupassa työssä, ja johtaja tuli siitä kertomaan ja pyysi keräämään kaupassa olevat kappaleet (6) hänelle. Jännittyneinä odottelimme ,mitä tapahtuisi. Kaksi poliisia tuli klo 14 maissa lukien paperista kirjan nimen ja kysyen olisiko meillä niitä kirjoja. Minä nuorimpana satuin "tulilinjalle" ja jouduin kertomaan kirjapöytiä tarkasteltuani ettei valitettavasti ole yhtään kappaletta. Eipä niitä tosiaan enää ollutkaan. Tapaus on yli 50 vuoden kirjakauppaurallani ainutlaatuinen muistoissani.