Huomasin termin aineistohotelli. Onko entinen varasto saanut hienomman nimen vai mistä on kyse?

Kysytty

Hei! Huomasin termin aineistohotelli. Onko entinen varasto saanut hienomman nimen vai mistä on kyse?

Vastaus

Vastattu

Kyllä varasto on edelleen varasto. Aineistohotelli puolestaan on termi, joka liittyy Helsingin kaupunginkirjastossa toukokuussa aloitettuun aineiston kellutukseen. Kun kirjastoaineistoilla ei enää ole erillistä omistajakirjastoa, niteet sijoitetaan eri kirjastoihin kulloisenkin tarpeen mukaan. Älykäs kellutusjärjestelmä ohjaa jokaisen niteen aina sellaiseen kirjastoon, jossa juuri sillä hetkellä on kysyntää sen tyyppiselle aineistolle. Jos kuitenkin jollakin hetkellä tiettyjä aineistoja ei paljonkaan kysytä missään kirjastossa - esimerkiksi kesäaikaan joulukirjoja tai tenttikauden päätyttyä oppikirjoja - ne ohjautuvat väliaikaisesti aineistohotellliin odottamaan, että kirjastoissa taas on kysyntää niille. Aineistohotelli on siis eräänlainen puskuri, josta kirjastojen aineistoa täydennetään tarpeen mukaan.

Jos huomaat aineistohotellissa jonkin teoksen, jonka haluaisit lainata, voit tehdä siitä varauksen samalla tavoin kuin missä tahansa kirjastossa sijaitsevasta aineistosta. Myös aineistohotellista noudetaan varattua aineistoa päivittäin. Varaaminen on maksutonta.

70 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ei nyt oikein osunut vastaus nappiin. Aineistohotellissa on kirjoja, jotka eivät suinkaan kuulu ryhmään "ei paljonkaan kysytä missään kirjastossa". Esimerkiksi oheisen linkin kirjan kaikki kappaleet ovat olleet lainassa jo monta kuukautta eli kirjalla on ollut kysyntää ja silti osa kappaleista on sijoitettu "aineistohotelliin", mikä se sitten onkaan.
Linkki: https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb2271910__Ssaaristounelmia…
Ehdotan, että joku joka tietää asian oikean laidan kirjoittaa uuden vastauksen alkuperäiseen kysymykseen.

Kuulostaa minustakin oudolta - en ole katsellut sijainteja, mutta entisenä kirjastotätinä ihmettelen, missä on se tila, jonne on mahdollista pysäköidä edes väliaikaisesti jotain "kausikirjoja" kun ajattelee, että aina puhutaan, että kirjastoilla on liian vähän tilaa ja kirjoja joudutaan poistamaankin kokoelmista, kun ei ole tilaa pitää niitä vähän liikkuvia teoksia ainakaan useita kappaleita. Entä missä on se henkilökunta, joka ennättää toimia hotellivirkailijoina, seurata "missä teosta eniten tarvittaisiin" ja pakata, valmistella ja kuskata kirjoja edestakaisin, jos on kyseessä eri paikka kuin varasto?
Kirjojen kelluttaminen on jossain määrin järkevä ajatus, mutta nyt kun Oodi on olemassa, herää kysymys, onko se johtanut siihen, että porukat lainaavat milloin mistäkin ja palauttavat suurimman osan Oodiin, kun se kerran on niin matkan varrella. Huom, olen entinen paljasjalkainen, joka on muuttanut toisaalle, ei koskaan käynyt Oodissa, eikä kai käykään, sillä en siedä "kaupunkilaisten olohuoneita" paremmin sanoen meluhuoneita, sen sijaan kirjojen lainaaminen uudesta pienestä kokoelmasta kuulostaa turhauttavalta.

Hei Lahja-etsijä! Kelluttaminen on uutta, mutta jo ennen Oodia saattoi kaiken HelMet-kirjastoista lainaamansa palauttaa Postitalon pieneen Kirjasto 10:een, joka on vielä lähempänä Steissiä ja sporapysäkkejä. Palautuksista ei peritty kuljetusmaksuja, ja HelMet-alueen varausmaksutkin poistettiin jo ennen kuin lainmuutos edellytti sitä.

Tiedän. - Entä oliko kymppi ruuhkautunut muiden kirjastojen palautuksista?
..--- Mitä hotellointiin ja kellutukseen tulee, eilen viimeksi keskustelin helsinkiläisen ystäväni kanssa, hän oli todennut, että hänen omaan sivukirjastoonsa tekemänsä varaukset roikkuivat pitkän varauslistan päässä, vaikka varattua teosta oli vapaana hyllyssä jossain muissa sivukirjastoissa. En tiedä, mistä moinen johtuu. Entisenä helmet-lainaajana en puutu sen enempää siihen, mitä Hgissä tehdään, kunhan vain mietiskelen...ja olen tyytyväinen siihen, miten hyvin homma sujuu Vaski-konsortiossa.

Alkuperäisen kysyjän tapaan toivoisin vastausta alkuperäiseen kysymykseen. Ja jos kyseisiä kirjoja voi jostain noutaa niin mistä? Minua kiinnostaa “Idiootit ympärilläni”, josta on päälle 2000 varausta ja silti kaksi kappaletta on aineistohotellissa.

Aineistohotellin aineistoa varataan niinkuin muutakin aineistoa, omaan noutokirjastoon. Se ei sijaitse asiakkaille avoimissa tiloissa. Sen toiminta on niin uutta Helsingissä, että käytännöt ovat vielä muotoutumassa. Sen sijaan kirjavarasto sisältää ainutlaatuisen kokoelman jo melko harvinaistakin kirjallisuutta. Sen sisältö ja merkitys ovat aivan toiset kuin tämän ”välipuskurin”.

Niin siis missä tämä aineistohotelli on? Tästä ei saanutnmitään käsitystä? Siis onko se oodi vai pasila ja mistä sieltä voi tarkemmin hakea lainaan? Vai onko kyseessä se rikhardinkadun kirjasto, eikö se oli eräänlainen vanha pääkirjasto?

Laitan palautteenne tuosta pokkarihyllyssä olevasta ei varata-teoksesta Helsingin kaupunginkirjastolle. Toimitus

Jonotan, samoin kuin monet muutkin lainaajat, Juha Hurmeen suomentamaa Sally Salmisen kirjaa Katrina. Kun tänään katsoin sen kappaleluetteloa, huomasin, että yksi sen kappaleista on aineistohotellissa tilassa "Hyllyllä" ja merkinnällä "Ei varata". Kun tuon kappaleen lainaaminen siis onnistuisi vain menemällä "aineistohotellin hyllylle" ja kun se ei liene tavalliselle lainaajalle mahdollista, niin voisiko joku ystävällisesti toimittaa sen lainaajien saataville?