Otsikko
Huomasin joku aika sitten lehdestä, että lainauksista maksetaan kirjailijoille korvauksia. Osoite on nyt päässyt unohtumaan. Mistä po. korvauksia voi hakea?

Kysytty

Huomasin joku aika sitten lehdestä, että lainauksista maksetaan kirjailijoille korvauksia. Osoite on nyt päässyt unohtumaan. Mistä po. korvauksia voi hakea?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjailjoiden kirjastokorvaussysteemi on hiljakkain muuttunut .

Tietoa asiasta löytyy sivulta
http://www.sanasto.fi/kirjailijoille_kaantajille.asp

"Kirjailijoilla ja kääntäjillä on oikeus saada lainauskorvausta teostensa lainaamisesta yleisistä kirjastoista. Korvaus määräytyy lainauskertojen perusteella. Kirjailijoille ja kääntäjille lainauskorvauksen tilittää Sanasto ry.

Tekijänoikeusjärjestöt avaavat pian yhteisen verkkosivuston lainauskorvaus.fi, josta löytyy tietoa lainauskorvauksesta ja sen hakemisesta. Sieltä pääsee siirtymään Sanasto ry:n lainauskorvausjärjestelmään. Tekijänoikeusjärjestöjen yhteinen sivusto lainauskorvaus.fi avataan kaikkien järjestöjen lainauskorvausjärjestelmien valmistuttua. Kirjailijat ja kääntäjät pääsevät kuitenkin ilmoittautumaan Sanaston järjestelmään osoitteessa https://lainauskorvaus.sanasto.fi."