" Huomasin että lahden kirjastossa DVD-levy Lovejoy on Kielletty alle 18-vuotiailta. Miten on mahdollista, lämmin henkinen veijaritarina on kieletty…

Kysytty

Hei "

Huomasin että lahden kirjastossa DVD-levy Lovejoy on Kielletty alle 18-vuotiailta.

Miten on mahdollista, lämmin henkinen veijaritarina on kieletty.Esimerkiksi lasten suosikkiin Taru sormusten herrasta on kauhuleffa, jossa pitäisi olla k 18. Onko tässä mennyt puurot ja fellit sekaisin eli raha ohjaa ja sanelee mitä saa nuoret katsoo...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valtion elokuvatarkastamon tehtävänä on tarkastaa Suomessa alle 18-vuotiaille esitettäviä ja levitettäviä kuvaohjelmia ja asettaa niille ikäraja. Valtion elokuvatarkastamon sivuilta http://www.vet.fi/ löytyy tietoa asiasta. Sivuilta löytyy elokuvien ikärajatietokanta http://195.197.150.133/elokuvahaku/EH1200.aspx josta voi hakea jonkun tietyn elokuvan/kuvaohjelman ikärajatiedot. Esim. juuri Lovejoy -sarjan 18 vuoden ikärajakielto löytyy tietokannasta. Kirjaston tulee noudattaa näitä ikärajoja.

9 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tällaisten sarjojen kohtuuttomat ikärajat johtuvat siitä, että niiden tarkastuttaminen maksaa "maltaita" eivätkä jakeluyhtiöt viitsi maksaa siitä niin paljon. Tällöin kuvaohjelmalle tulee automaattisesti ikäraja K-18. Kuuluisin esimerkki lienee TV-sarja Pieni talo preerialla joka on saanut merkinnän K-18.

Korjaus edelliseen Pieni talo preerialla oli ennen ikäraja K-18 nykyään joku lienee tarkastuttanut sarjan ja ikäraja on K-7.

Onpas typerää, ja hyvä, kun muistutitte mainiosta Lovejoysta! Vai saa sitä sarjaa kirjastosta DVDnä? Tämä on mielenkiintoinen vinkki. Jotenkin toivoisi televisioon enemmän kiinnostavia, mahdollisimman väkivallattomia sarjoja. Leppoisilla päiväsarjoilla on oma kannattajakuntansa -- työttömät ynnä muut. Ei aina tarvitsisi lietsoa negatiivisuutta!

lisää pitäis saada kunnnon kauhu/jännitys leffoja kirjaston pidemällä lainaus ajalla

pieni talo preerialla pitäs olla max k-3, kun kertoo vaan normaalista lifestä vuonna nakki ja keppi