Heräsi eräässä kerhotapaamisessa (martat) kysymys laulujen sanoista "Minne käy ... ilmassa tie, minne käy ...". Siinä on monta säkeistöä jossa on vain…

Kysytty

Hei!
Heräsi eräässä kerhotapaamisessa (martat) kysymys laulujen sanoista "Minne käy ... ilmassa tie, minne käy ...". Siinä on monta säkeistöä jossa on vain kysymyksiä eri asioista, mutta olen kuullut version jossa myös vastaukset löytyvät, ikään kuin voi laulaa ensin kysymyksen ja sitten vastauksen. Mistä vastaussanat löytyisivät ja kuka ne on tehnyt, ilmeisesti jälkikäteen.
Tarja

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tätä on kysytty aiemminkin Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa. "Kolme lisäsäkeistöä, jotka vastaavat alkuperäisten säkeistöjen kysymyksiin löytyvät ainakin Vilho Siukkosen Laulukirjan 12. uusitusta painoksesta vuodelta 1950. Täsmälleen samoin sanoin kuin Siukosen Laulukirjassa lisäsäkeistöt löytyvät tästä verkkojulkaisusta: http://www.luterilainen.com/files/pkoulu/UT1_18.pdf ." Alkuperäiset säkeistöt on sanoittanut Emil von Qvanten (k.1903), suomentanut Nestor Järvinen. Vastaussäkeistöjen sanoittaja on tuntematon.

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

"Vilho Siukkonen" oli oikeammin Wilho Siukonen.