Otsikko
Helsingin päärautatieaseman kellotornin kello löi ensimmäistä kertaa tänään, 20.8. 2023. Onko teillä tietoa, onko kellotornissa aina ollut soittokoneisto? Ja…

Kysytty

Helsingin päärautatieaseman kellotornin kello löi ensimmäistä kertaa tänään, 20.8. 2023.
Onko teillä tietoa, onko kellotornissa aina ollut soittokoneisto?
Ja jos on, miksi sitä ei ei ole käytetty?
Ja jos soittokoneistoa ei tätä ennen ole ollut, kuka sen rakensi ja kuka sitä nyt soitti?
Oliko soitto ihan oikeita kelloja vai soitettiinko kellon lyönnit vaikkapa nauhalta ja kovaäänisten kautta?

Vastaus

Vastattu

Kellotornissa ei ole soittokoneistoa. Ääni toteutettiin kaiuttimin ja vahvistimin.

Ks. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009793728.html

2 ääntä

Kommentit

Avautuukohan maksullisen lehden hs-linkki kaikille? Myös Yle kertoi, että kellonsoiton ääni tehtiin kaiuttimilla.
https://yle.fi/a/74-20044518

Jos kello soisi oikeasti, eiköhän se kuuluisi osaksi samoilla alueilla kuin läheisen tuomiokirkon (oikea) kello?