Helsingin päärautatieaseman Kaivokadun puoleisen sisäänkäynnin molemmin puolin seisovat Emil Wikströmin Hangon punaisesta graniitista veistämät komeat…

Kysytty

Helsingin päärautatieaseman Kaivokadun puoleisen sisäänkäynnin molemmin puolin seisovat Emil Wikströmin Hangon punaisesta graniitista veistämät komeat kivimiehet eli virallisesti Lyhdynkantajat. Veistokset valmistuivat 1914, mutta milloin he saivat lyhtynsä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lyhdyt ovat olleet rakennuksen valmistumisesta saakka paikoillaan. Ne näkyvät osana jo piirustussuunnitelmia ennen rakennuksen tekemistä. Vuonna 2013 niihin uusittiin valotekniikka, jolloin myös lyhdyistä tehtiin kopio ja vanhat annettiin museoomme. Alla olevassa blogitekstissä on kerrottu asiasta. Kokoelmissamme säilytämme kolmea alkuperäistä ja yhden sijaintipaikka on Visavuoren museo johon lahjoitimme sen. Visavuori on Emil Wikströmin taitelijakoti ja ateljee.

https://trafiikki.fi/esine-esittelyssa-helsingin-rautatieaseman-kivimiesten-lyhty/

Vastaus saatiin Suomen Rautatiemuseosta.

3 ääntä

Kommentit

Kysymyksellä haettiin pikemminkin sitä milloin Lyhdynkantajat saivat lyhtynsä alun perin - ei sitä milloin he saivat nykyiset lyhtynsä. Kysymys juontaa juurensa siitä, että Lyhdynkantajat seisoivat paikoillaan ensin ilman lyhtyjä, kuten tästä kuvasta vuodelta 1918 voi nähdä: https://www.helsinkikuvia.fi/record/hkm.HKMS000005:000001dp/ (HKM:n tiedoissa kuva olisi otettu 1914-15, mikä on väärin, sillä vanha rautatieasema purettiin joulukuussa 1918 ja kuvassa ovat purkutyöt käynnissä).