Helmetissä "haku", "aineistohaku" ja "perinteinen haku" tuottavat ongelmia.

Kysytty

Helmetissä "haku", "aineistohaku" ja "perinteinen haku" tuottavat ongelmia. En saa tuloksia millään. Onko sitten vääriä sanoja käytössäni... Viimeeksi etsin kaunokirjallisuutta sanoilla seniori tai eläkeläinen ja huumori. Ei yhtään tulosta.

Vastaus

Vastattu

Sanoilla seniori tai eläkeläinen ei tosiaan löydy kaunokirjallisuutta. Kuten arvelit, se johtuu "vääristä sanoista". Kirjaston käyttämät asiasanat saattavat usein olla monikkomuotoisia. Siksi kannattaa aluksi kokeilla hakusanaksi monikkoa. Valitettavasti on aika vaikea arvata, mikä on minkäkin asian aihe eli asiasana. Eikä monikkomuotokaan aina auta, kuten ei tässäkään tapauksessa. Siksi kannattaa kokeilla Finto.fi asiasanasto palvelua. Kun siihen kirjoitti seniori, tarjosi palvelu asiasanaksi ikääntyneet. Finto.fi

Joskus kannattaa myös vilkaista väärän hakutuloksen ensimmäisiä osumia. Niiden asiasanoista voi olla apua uuden haun tekemiseen.

Sanalla ikääntyneet Helmet haku löysi 1054 tulosta. Rajasin vasemmasta palkista ensin Löytyi-sanan alta klikkaamalla aihe (1052 kpl), jatkoin rajaamalla Aineisto=kirja, kieli=suomi ja genre=kaunokirjallisuus (108 kpl) joista rajaus aikuisten kokoelma pudotti pois 8 kpl. Helmet hakutulos

Helmetin tarkennettu haku antaa minun yhdistää sanat ikääntyneet ja huumori (tämä onkin yksikkö!) Samalla haun voi rajata aiheeseen, kokoelmaan, kieleen ja materiaaliin ennen kuin painaa hae. Löysin 29 kpl. Helmet tarkennettu haku

Perinteinen haku toimii samoin kuin edellisen, mutta rajaaminen on sillä hieman haastavampaa.