Minkä kirjan tapahtumat sijoittuisivat kirjastoon?

Kysytty

Minkä kirjan tapahtumat sijoittuisivat kirjastoon?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Keskeisesti kirjastoon sijoittuvista teoksista tulee ensimmäisenä mieleen Vicky Myronin Kirjastokissa (Otava, 2008), joka kertoo kirjaston palautusluukusta löytyneen kissanpennun elämästä kirjaston maskottina.

Nykyaikaista, kotimaista kirjastoa kuvataan ainakin jonkin verran mm. Pekka Hiltusen romaanissa Iso (WSOY, 2013), jonka päähenkilö muistelee aiempaa työrupeamaansa Tampereen kaupunginkirjastossa, sekä Antti Holman teoksessa Järjestäjä (Otava, 2014), jonka päähenkilö on tarinan alkaessa töissä kirjastossa. Myös toinen Outi Almin Hemingwayn naisten (Gummerus, 2007) päähenkilöistä työskentelee kirjastossa. Kirjastoista löytyy ruumiita tai ruuminosia ainakin Seppo Jokisen dekkarissa Suurta pahaa (Karisto, 2004) ja Kai Ekholmin Niiden kirjojen mukaan teidät on tuomittava -jännärissä (Atena, 2013). Jørgen Brekken Armon piirissä (Johnny Kniga, 2011) kirjastossa tapahtuu murha.

Luostarikirjastossa ollaan nykyaikana Danielle Trussonin Enkeliopissa (Tammi, 2011) ja keskiajalla Umberto Econ Ruusun nimessä (1. painos WSOY, 1983).

Kirjastoihin sijoittuvia lastenkirjoja ovat esim. Roope Lipastin Vilhelmiina ja vaaralliset kirjat (WSOY, 2007), Eoin Colferin Legenda Pottu-Mäkisestä (WSOY, 2005) ja Karo Hämäläisen Kirjastonhoitaja Moilanen ja karanneet tarinat (Tammi, 2011).