""helavalkeat sieluni helluntain", on ainoa jota runosta muistan. Uskonnonopettajani lausui runon lakkiaispäivänäni 54 vuotta sitten. Lienee mahdoton löytää…

Kysytty

""helavalkeat sieluni helluntain", on ainoa jota runosta muistan.

Uskonnonopettajani lausui runon lakkiaispäivänäni 54 vuotta sitten.
Lienee mahdoton löytää näin vähin tiedon. Olen hakenut sitä, ei tulosta.
Otto Manninen Hääpäivänä minut innoitti yrittämään.

Kiitos vielä kerran siitä

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisiko kenties mahdollista, että runossa olisi puhuttu sieluni helluntain asemesta Suomemme helluntaista? Löysin eräästä vanhasta sanomalehdestä 90 vuotta sitten Mikkelin oppikoulujen ylioppilaiden lakkienjakojuhlassa luetun Runon nuorelle ylioppilaalle, jonka oli laatinut koulun johtaja Joos. Sajaniemi. Tässä runossa johtaja Sajaniemi runoilee Suomemme helluntain helavalkeista: "miten syttyisi syömmissä leimahtain / helavalkeat Suomemme helluntain". Ehkä tämä runo on ollut tuttu opettajallenne ja hän on hyödyntänyt sitä puhuessaan omille nuorille ylioppilailleen.

Runo nuorelle ylioppilaalle