Heippa! Heittäisitkö vinkkejä humoristisista sotakirjoista tyyliin Taisto Huuskonen, Armas J. Pulla, Sven Hassel... Mieheni puolesta kiittäen!

Kysytty

Heippa! Heittäisitkö vinkkejä humoristisista sotakirjoista tyyliin Taisto Huuskonen, Armas J. Pulla, Sven Hassel... Mieheni puolesta kiittäen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisia ”klassisia” sotilassatiireja ovat Veikko Huovisen Rauhanpiippu, Erno Paasilinnan Kadonnut armeija ja Henrik Tikkasen Viimeinen sankari. Muita sota/armeijakuvauksia, joissa on myös humoristisia pirteitä ovat mm. Jaroslav Hasekin Kunnon sotamies Svejk maailmansodassa, Outsiderin Kuolema kolkuttaa, Alpo Ruuthin Kotimaa ja Veijo Meren Manillaköysi. Hannu Raittilan Miesvahvuus on myös hauska teos kuvitteellisesta sodasta. Muuta kotimaista sotakirjallisuutta ovat kirjoittaneet mm. Antti Tuuri, Pentti Haanpää ja Väinö Linna. Yksittäisiä sotakirjoja (ehkä hieman vakavampia) ovat Jaan Krossin Halleluja, Marko Tapion Aapo Heiskasen viikatetanssi, Seppo Porvalin Syöksykierre, Onni Kinnusen Totinen topparipoika, Kaarlo Herttuan Desanttina Kannaksella.