Voisivatko kaksi jästiä saada keskenään lapsen, jolla olisi taikavoimia?

Kysytty

Harry Potter-kirjoissa surkki on nimitys henkilölle, joka on noidan ja velhon lapsi jolla ei ole taikavoimia. Olen miettinyt, että voisivatko kaksi jästiä saada keskenään lapsen, jolla olisi taikavoimia eli joka olisi noita tai velho.

Vastaus

Vastattu

Kyllä vain. Harry Potter -kirjoissa on useita tällaisia henkilöitä, tunnetuimpina varmastikin Hermione Granger ja Harryn äiti Lily Evans. Heitä kutsutaan jästisyntyisiksi (engl. muggle-born).

Lisätietoa esim. Potterwikistä: https://harrypotter.fandom.com/fi/wiki/Veris%C3%A4%C3%A4dyt

5 ääntä

Kommentit

Vastaukseen on liitetty erikoinen asiasanoitus: erikseen kirjailijan sukunimi ja siitä erillään hänen etunimiensä alkukirjaimet. Kumpainenkin johtaa klikatessa vain tähän yhteen vastaukseen.
Asiasanahakemistossa on "Rowling" peräti neljällä eri tavalla.