Hän tiesi missä on se maa, se kallis maailmankulma, jossa Suomen kansa rakentelee ja taistelee... Mikä ja kenen runo

Kysytty

Hän tiesi missä on se maa, se kallis maailmankulma, jossa Suomen kansa rakentelee ja taistelee... Mikä ja kenen runo

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teksti on Aleksis Kiven Seitsemästä veljeksestä. Romaanin 14. luvun loppuosassa on kuvaus jahtivoudiksi ylenneen, Eeron ajatuksia: "Synnyinmaa ei ollut hänelle enään epämääräinen osa epämääräisessä maailmassa, ilman mitään tietoa missä ja minkälainen. Vaan tiesipä hän missä löytyi se maa, se kallis maailman-kulma, jossa Suomen kansa asuu, rakentelee ja taistelee ja jonka povessa lepäsivät isiemme luut.---"

Teksti löytyy esimerkiksi Aleksis Kiven Teokset -julkaisusta (Otava 1984) romaanin sivulta 675.